A jomon-jidai, avagy a Jomon-korszak alatt a japán őskor i.e 14000 és i.e. 400 közé eső idejét szokás érteni. A "jomon" szó annyit jelent, hogy "fonalmintás", vagy "kötélmintás", ami a kerámiák mintájára enged utalni, mely az évezredek során sokat változott forma- és mintavilágát tekintve, de a rátétes agyag díszítéseiket végig megőrizték. Az egész korszakot 4 részre szokás tagolni: kezdeti (i.e. 14-7,5 ezer év), korai (i.e. 7,5-4 ezer év), közép (i.e. 4-2 ezer év), és kései (i.e. 2000- i.e. 400). A legfrissebb lelet a kezdeti szakaszból származik, s annak fazekasságának egy nagyobb darabkája.
A régészeti bizonyítékokra támaszkodva, a Jomon-korszak embere volt az első a világon, amelyik a fazekasságot mesterségként űzte, ahogy az első mezőgazdasági kőeszközök készítését és használatát is. Ezen fazekasedények korának meghatározhatósága csak a II. világháború után volt kivitelezhető radiokarbonos kormeghatározással.
Junko Habu régész állítása szerint "a japán tudósok legjava úgy hitte, és ma is úgy hiszi, hogy a kerámiaedények gyártása az ázsiai kontinensen alakult ki, aztán került a Japán-szigetvilágba. Az Amúr-folyó medencéjében végzett régészeti feltárások 1980 és 1990 közt bebizonyították, hogy az ottani kerámiák lehetnek egy idősek, mint Fukui-barlang edényei, ha nem öregebbek". Vagyis lehetséges, hogy éppen ellenkezőleg, a japán-szigetvilágról terjedt az ázsiai kontinens felé a fazekasművészet. A korabeli cserépedényeket jomon dokinak is szokás hívni. Gyakran ebből ettek, vagy tárolták az ételeiket. A jomon-kori ember nem csak edényeket, hanem ún. Vénusz-szobrocskákat is készített.
A Shiga prefektúrabeli Higashiomi területe is ásatások színtere. Több ezer éves veremházak maradványaira és alapjaira bukkantak, amelyekhez egy nem várt lelet is tartozott: az első művészeti emlék, egy jomon-kori vénusz-szobrocska darabja. Az eredetileg egy nő alakot ábrázoló szobornak csak a torzóját találták meg - adta hírül az NHK állami televízió. A korai gyűjtögető közösségek korszakának végéről származó szobrot kultikus céllal készítették, szimbolizálva a termékenységet és a megújhodást, az új élet születését, ami viszont a korai földművelés ismereteivel és azok gyakorlati kivitelezésének megkezdéséhez kapcsolódik.
Az Aidanikumahara nevű régészeti lelőhely igen csak gazdagnak mondható az ilyen leletekben. A prefektúra Örökségvédelmi Hivatalának kutatói korábban öt, a Jomon-kor elejéről származó, 5-8 méter átmérőjű és 0,6-1 méter mélységű veremház nyomaira bukkantak. Ezek feltárásakor több agyagedény törmelékével, darabjaival, valamint kőeszközökkel együtt került elő a vénusz-szobor, amelyet a japán történelmi szaknyelv doguként ismer. A Kyoto Egyetem egyik professzora szerint a mellek és a csípő kihangsúlyozása igazolja a termékenységi szimbolikát.
Mérete igen csak kicsi: magassága 3,1 cm, legszélesebb pontján 2,7 cm, a tömege pedig mindössze 14,6 gramm. A torzó nyakrésze 3 mm átmérőjű, benne egy körülbelül 2 cm mély lyuk található. Az NHK által leadott hírből kiderül, hogy a hozzávetőleges korát sikerült meghatározni a közelében felfedezett faszén nyomokból. A kora meglepte a kutatókat: 13000 éves időszámításunk előttről. Így vált ez az apró kis lelet Japán legrégebbi, művészi kialakítású szobrává és fazekasmunkájává.
forrás:
oriens.hu [cikk]
YouTube [videó]
A Jomon-korszakról bővebben
Az ásatás képe
Junko Habu régész állítása szerint "a japán tudósok legjava úgy hitte, és ma is úgy hiszi, hogy a kerámiaedények gyártása az ázsiai kontinensen alakult ki, aztán került a Japán-szigetvilágba. Az Amúr-folyó medencéjében végzett régészeti feltárások 1980 és 1990 közt bebizonyították, hogy az ottani kerámiák lehetnek egy idősek, mint Fukui-barlang edényei, ha nem öregebbek". Vagyis lehetséges, hogy éppen ellenkezőleg, a japán-szigetvilágról terjedt az ázsiai kontinens felé a fazekasművészet. A korabeli cserépedényeket jomon dokinak is szokás hívni. Gyakran ebből ettek, vagy tárolták az ételeiket. A jomon-kori ember nem csak edényeket, hanem ún. Vénusz-szobrocskákat is készített.
Körülbelül ilyen lehetett annak idején a teljes szobor
Az Aidanikumahara nevű régészeti lelőhely igen csak gazdagnak mondható az ilyen leletekben. A prefektúra Örökségvédelmi Hivatalának kutatói korábban öt, a Jomon-kor elejéről származó, 5-8 méter átmérőjű és 0,6-1 méter mélységű veremház nyomaira bukkantak. Ezek feltárásakor több agyagedény törmelékével, darabjaival, valamint kőeszközökkel együtt került elő a vénusz-szobor, amelyet a japán történelmi szaknyelv doguként ismer. A Kyoto Egyetem egyik professzora szerint a mellek és a csípő kihangsúlyozása igazolja a termékenységi szimbolikát.
Mérete igen csak kicsi: magassága 3,1 cm, legszélesebb pontján 2,7 cm, a tömege pedig mindössze 14,6 gramm. A torzó nyakrésze 3 mm átmérőjű, benne egy körülbelül 2 cm mély lyuk található. Az NHK által leadott hírből kiderül, hogy a hozzávetőleges korát sikerült meghatározni a közelében felfedezett faszén nyomokból. A kora meglepte a kutatókat: 13000 éves időszámításunk előttről. Így vált ez az apró kis lelet Japán legrégebbi, művészi kialakítású szobrává és fazekasmunkájává.
forrás:
oriens.hu [cikk]
YouTube [videó]
A Jomon-korszakról bővebben
Téma: [2010.06.06] Az első művészeti emlék
Offline
|
|
Edward1992 írta: Hát én inkább nem képzelném el, hogy nézhettek ki anno a japán nők. Mekkora istenverte valaga van!! De ez csak feltételezés, hogy így nézett ki(Remélem nem ~~' ).Moraja! De hát a férfiból jön az alapanyag, a nő csak az összeszerelő műhely. Férfi nélkül a nők nem érnéne semmit, és kipusztulna az emberiség. A méhet lehet helyettesíteni, de a hímivarsejteket nem. szal a férfi az élet alapja. Nem tanultál semmit töriből? Ötödikes anyagot frissítem neked akkor: ezek a szobrok nem a valóságot adják vissza, hanem a hitet szimbolizálják. A Willendorfi Vénusz sem volt olyan kövér valójában, mint a szobrocska. Attól nagy a segge, mert az jelképezi a termékenységet. ahogyan a női mell, vagy egy igencsak drabálisan terebélyes nő is erre a célra szolgál. Tehát az ősi japán nők csontik voltak a vénuszokhoz képest. Férfi az alapja... ne nevettess. Olvasd el Robert Merle: Védett férfiak című könyvét, vagy nézd meg a Szexmisszió című lengyel szatírát. A nők képesek hímivarsejt nélkül is szaporodni, meg van a rejtett biológiai adottságuk hozzá. A nő az alapja, mert nem a férfi szüli a kölyköt, ez nem a Junior. Szerinted az ősi emberek tudták, hogy a kettyintés után lesz a gyerek? Válasz: NEM. |
|
2010.06.06 23:31 00 / | |
Offline
|
|
Moraja írta: Mivel - szerintem, józan paraszti ésszel gondolkodva - az akkori emberek is tisztába voltak azzal, honnan jön az élet: a nőből. Vagyis a nő maga a termékenység, nélküle nincs élet. És ezeket megörökítették:)Nem is azt próbáltam hangsúlyozni, hogy mit szimbolizálnak a szobrok (mert az elég egyértelmű, habár léteznek olyan vélemények is, melyek szerint nem csupán a termékenység jelképei voltak) hanem, hogy a világ különböző tájain, egymástól teljesen függetlenül jöttek létre. Nagy a valószínűsége annak, hogy az "alkotók" egyáltalán nem érintkeztek egymással, a szobrok mégis mutatnak hasonlóságokat (és itt elsősorban a külsőségre gondolok). |
|
2010.06.07 0:23 / utoljára módosítva: 2010.06.07 0:51 00 / | |
|
|
Igen ez egy szimbolikus szobor.
Amúgy Edward és riczsilver egyikőtöknek sincs igaza, normál esetben egyik nem se képes a másik nélkül szaporodni, ha vmi spéci orvosi technikával oldanák meg az már klónozás lenne, és ott meg már mindegy milyen nemű a klónozott alany. Amúgy a főoldalon lévő kép sztem nem elefántkóros, egész jó kis husi. |
|
2010.06.07 0:32 / utoljára módosítva: 2010.06.07 0:33 00 / | |
|
|
Valahol a Közel-keleten előástak egy (asszem Istár) babát.
Kissé az is platós IFÁra hajazott, de azért tetszett, mivel gülü szeme volt, így simán elment volna anime figusznak:) |
|
2010.06.07 1:10 00 / | |
|
|
Ez a szobor (már ha a kész képet nézzük) még mindig ízlésesebb (az én nézőpontomból) mint a Milói vénusz. (újabb pont arra, hogy miért is jobbak a japánok művészet terén (színtén az én nézőpontomból)
|
|
2010.06.07 5:35 00 / | |
Offline
|
|
amúgy eddig 1 faj van aminek csak nőstényei vannak és nem kell hím nekik (a hímek kihaltak náluk) egy amerikai gyíkféle, a nevére nem emlékszem csak erre. Egy tv-műsorban láttam.
A Vénuszhoz képes tényleg karcsúbb. |
|
2010.06.07 6:44 00 / | |
Offline
|
|
KampuFig írta: Ez a szobor (már ha a kész képet nézzük) még mindig ízlésesebb (az én nézőpontomból) mint a Milói vénusz. (újabb pont arra, hogy miért is jobbak a japánok művészet terén (színtén az én nézőpontomból)A férfiak számára pedig van egy kellemetlen hírem: http://www.geographic.hu/index.php?act=napi&id=2233 De viduljatok, ezt is japánok csinálták. XD És ez nem klónozás, annak teljesen más a lényege! Szóval légyszi ne dobálózzunk olyan kifejezésekkel, amiknek nem ismerjük a pontos jelentését, mert nagyon tud fájni annak, aki ezt tanulta molekuláris sejtbiológián. ^^' |
|
2010.06.07 9:20 00 / | |
|
|
A férfiak számára nem kellemetlen hír mert ez alapján annak sincs elvi akadálya h 2 hímivarsejtet egyesítsenek
SPOILER! Bocs az offért de Yuriko-chan mi az akadálya h egy őssejtet osztódásra bírjanak létrehozva 1 embriót? Érdekel a téma ha már 1 szakértőbe botlottam bele. |
|
2010.06.07 14:25 00 / | |
|
|
Különös. amikor az ember azt hinné, tudjuk a történelmet, egyszercsak hopp, kiderül, hogy mégse úgy van. Ezért imádom a törit:D
Srácok, akik azt gondolják a férfiak az élet alapja... gondolkodjatok már, a férfi mennyit csinál? Ráadásul az csak a "szórakozás" része. A nők még ki is hordják és szoptatják a babát. Jah, és a szülés sem lehet olyan kellemes. Tehát a nő az "csak" összeszerelő műhely. Nagyon szép hasonlat, kár hogy nem így van. De ezt megtanítják iskolában, meg fel is világosítanak, szóval nem értem, honnan jött ez az egész, bárki is találta ki. És férfiak nélkül a nők nem érnek semmit? Köszönjük. Próbáljatok meg, fiúk, egy hétig nélkülünk élni;) (ez fordítva is igaz, nekünk is nehéz lenne férfiak nélkül élni, ezt el kell ismerni, de ez nem azt jelenti, hogy a nők kevesebbet érnek) És ha a szaporodásra gondoltál, akkor meg gondolj arra, fordítva is így van. Nem amőbák vagyunk akik csak úgy osztódnak, ez az ivaros szaporodás lényege: van hím és nőstény, mindkettő kell. Egyébként milyen furcsa, régen a teltebb nőket szerették (nem véletlen ugye, ezt már elmondták előttem), most meg talán fordítva? Így változik az emberek gondolkodásmódja. Megnézném a 10.000 év múlva élő "Vénuszt" csak úgy kiváncsiságból:) Bocsi, hogy ilyen sokat írtam, csak kicsit rossz volt ilyen dolgokat olvasni (csak összeszerelőműhely... pfah, és mit szerelnek ott össze?Tudod, hoghy lesz a kisbaba? Nem úgy, hogy összecsavarozzák, ennyit megsúgok.) |
|
2010.06.07 14:28 00 / | |
|
|
Láttam egy poén képet amin a sovány ősember a kövér Vénusz előtt hajbókol, a kép másik felén pedig egy mai elhízott geek volt amint egy girhes modell előtt hajbókol.
Azt szeretik amilyenné szeretnének válniMondjuk ezt a mai anorexiadivatot a média sulykolja, de ez nem jó mert a sovány lányok laposabbak. Ha így haladnánk 10.000 év múlva a Vénuszoknak már csontja se lenne. Amúgy ne aggódj Toturo, ezzel az összeszerelőműhelyes véleménnyel eléggé egyedül van. Majd kinövi. |
|
2010.06.07 14:46 00 / |