Évek óta tartó növekedés ért véget
A japán Teikoku Databank pénzügyi kutatócég augusztus 8-án tette közzé azt a jelentést, melyben 300 anime gyártással foglalkozó japán cég pénzügyi és piaci helyzetét vizsgálta meg a 2020-as évre (januártól-decemberig tartó időszakra) vonatkozóan. A beszámoló szerint 2020-ban az anime ipar piaci mérete (bevételek alapján) 251,081 milliárd jen volt, mely 1.8%-kal kevesebb a 2019-ben elért rekordnál vagyis 255,7 milliárd jennél. Ez pedig véget vetett a 2011 óta tartó növekedésnek. Mindez részben a koronavírus járványnak köszönhető, mely csúszást okozott a gyártási ütemtervekben, megnövelve a gyártási költségeket profit kiesése mellett.
Bár a jelentés nem tesz erről említést, viszont érdemes megjegyezni, hogy a japán gazdaság egészét komolyan érintette a pandémia, ugyanis az 4,8%-kal esett vissza az előző évhez képest. Ilyen gyenge teljesítményt pedig legutoljára a 2008-2009-es gazdasági világválság időszakában produkált az ország.
A vizsgált 300 cég közül 109 jelentette azt, hogy 100 millió jennél kevesebb volt a bevétele. Továbbá 73 vállalatnak 300 milliónál kevesebb, 31-nek 500 milliónál kevesebb és 42-nek 1 milliárd jennél kevesebb volt a bevétele. Csak 45 cég jelezte azt, hogy ők 1 milliárd jennél többet kerestek.
Egy vállalat átlagos bevétele tavaly 831 millió jen volt, ami megtörte a 2017-óta tartó növekedést az előző évhez képest. Az értékesítési tendenciákat nézve a vállalatok 31,6%-a megnövekedett, míg 48,6%-a csökkentett bevételekkel rendelkezett.
Bár a jelentés nem tesz erről említést, viszont érdemes megjegyezni, hogy a japán gazdaság egészét komolyan érintette a pandémia, ugyanis az 4,8%-kal esett vissza az előző évhez képest. Ilyen gyenge teljesítményt pedig legutoljára a 2008-2009-es gazdasági világválság időszakában produkált az ország.
Az évezredben még nem látott mértékre nőtt a veszteséget elkönyvelők aránya
A vizsgált 300 cég közül 109 jelentette azt, hogy 100 millió jennél kevesebb volt a bevétele. Továbbá 73 vállalatnak 300 milliónál kevesebb, 31-nek 500 milliónál kevesebb és 42-nek 1 milliárd jennél kevesebb volt a bevétele. Csak 45 cég jelezte azt, hogy ők 1 milliárd jennél többet kerestek.
Egy vállalat átlagos bevétele tavaly 831 millió jen volt, ami megtörte a 2017-óta tartó növekedést az előző évhez képest. Az értékesítési tendenciákat nézve a vállalatok 31,6%-a megnövekedett, míg 48,6%-a csökkentett bevételekkel rendelkezett.
A fő- és köztes vállalkozók átlagos keresete 4. éve tovább növekedett, így elérte az 1,695 milliárd jent. Igaz a növekedés mértéké jóval kisebb volt a korábbi évekhez képest, mindössze csak 20 millió jen. Ez annak köszönhető, hogy ezen vállalatok a gyártási hierarchia csúcsán állnak így egyrészt képesek közvetlenül szerződni a befektetőkkel, másrészt képesek saját tartalom előállítására, aminek licenszei biztos bevételi forrásnak számítanak. Továbbá rendelkeznek kellő munkaerővel egy megbízás elvégzéséhez kiszervezés nélkül.
Azonban a gyártási hierarchia alsóbb rétegeiben elhelyezkedő produkciós cégek (kik egy-egy területre specializálódtak) már nem voltak ilyen szerencsések, ugyanis mintegy 70%-ukat érintette negatívan a járvány. Az ő átlagos bevételük csak 308 millió jen volt, ami 6 millió jennel kevesebb volt az előző évhez képest. Ennek oka, hogy ezen stúdiók nem rendelkeznek saját tartalommal, így csak megbízásokat tudnak teljesíteni, amiket a járvány miatt vagy elhalasztottak vagy teljesen visszamondtak. Emellett aktívan fektettek be eszközeik korszerűsítésébe, hogy például alkalmazottaik képesek legyenek a távmunka végzésére.
Az animék egyre növekvő nemzetközi népszerűségének révén a japán vállalatok egyre több külföldi vállalattal szerződnek le. Tavaly 68 vállalat szervezte ki a munkát Japánon kívülre, ami a teljes költség 20%-t tette ki. 36 cég kínaival, 15 dél-koreaival és 14 az államokbeli vállalattal kötött tranzakciókat.
Eközben pedig a külföldi streaming szolgáltatók, mint például a Netflix vagy a Bilibili egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a japán animációs produkciós cégek iránt.
Azonban a gyártási hierarchia alsóbb rétegeiben elhelyezkedő produkciós cégek (kik egy-egy területre specializálódtak) már nem voltak ilyen szerencsések, ugyanis mintegy 70%-ukat érintette negatívan a járvány. Az ő átlagos bevételük csak 308 millió jen volt, ami 6 millió jennel kevesebb volt az előző évhez képest. Ennek oka, hogy ezen stúdiók nem rendelkeznek saját tartalommal, így csak megbízásokat tudnak teljesíteni, amiket a járvány miatt vagy elhalasztottak vagy teljesen visszamondtak. Emellett aktívan fektettek be eszközeik korszerűsítésébe, hogy például alkalmazottaik képesek legyenek a távmunka végzésére.
Az országon kívülre kiszervezett munkák száma növekszik
Az animék egyre növekvő nemzetközi népszerűségének révén a japán vállalatok egyre több külföldi vállalattal szerződnek le. Tavaly 68 vállalat szervezte ki a munkát Japánon kívülre, ami a teljes költség 20%-t tette ki. 36 cég kínaival, 15 dél-koreaival és 14 az államokbeli vállalattal kötött tranzakciókat.
Eközben pedig a külföldi streaming szolgáltatók, mint például a Netflix vagy a Bilibili egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a japán animációs produkciós cégek iránt.
A legtöbb anime gyártással foglalkozó vállalatnál kevesebb, mint 20 ember dolgozik
A jelentésben szereplő vállalatok 90%-a azaz 270 Tokió prefektúrában található. A 300 cég közül 96 számolt be arról, hogy 5 vagy annál kevesebb alkalmazottja van. Továbbá 94-nek 20-nál kevesebb, 60-nak 50-nél kevesebb, 28-nak 100-nál kevesebb és csak 22 vállalatnak van 100-nál több alkalmazottja. Nem változott az a tendencia, hogy a 20-nál kevesebb alkalmazottal rendelkező vállalatok a teljes létszám 60%-t teszik ki.
2000-es évek óta gyors ütemben alakulnak az anime gyártással foglalkozó cégek. Az ezredforduló után létrejött cégek az iparban résztevők több, mint 60%-t teszik ki. A 2000-es években 88-at, míg a 2010-es években 102-t alapítottak.
Anime Trendek
A tavalyi évben a Demon Slayer Movie: InfinityTrain című film tovább népszerűsítette az anime mozifilmeket, lévén Japánban kasszát robbantott a maga 40 milliárd jenes bevételével. Persze más anime filmek (pl: Violet Evergarden: The Movie) is becsalták a nézőket a filmszínházakba, még ha azok a Demon Slayer filmhez képest szerényebben teljesítettek a kasszáknál.
Ami a TV anime sorozatokat illeti igazán népszerű volt az újak közül a Love Live! Nijigasaki Gakuen School Idol Doukoukai zenés vígjáték és a Jujutsu Kaisen shounen széria. Régebbi címek közül a Yuru Camp hódított az emberek között és meghozta sokak számára a kedvet a szabadtéri tevékenységek iránt a pandémia időszaka alatt.
a jelentésben szereplő animációs céges száma
2020 tíz legtöbb bevételét hozó anime filmje Japánban
Rang
Cím
Össz bevétel
1.
40 milliárd jen
2.
3,35 milliárd jen
3.
3 milliárd jen
4.
2,3 milliárd jen
5.
2,14 milliárd jen
6.
2 milliárd jen
7.
1,7 milliárd jen
8.
1,2 milliárd jen
9.
880 millió jen
10.
880 millió jen
Kína egyre jobban felzárkózik animék terén
Végül a beszámoló felhívja a figyelmet, hogyha a japán anime iparban nem eszközölnek jelentősebb változtatásokat, akkor a 2007-es anime buborék kipukkanásához hasonló helyzet fog előállni. Anno a korszak népszerű animéinek (mint például a Pokémon) világméretű sikerén felbuzdulva, rengeteg vállalat és pénzintézet szált be az animék gyártásába a nagy profit reményében. Csakhogy sokszor előfordult, hogy vakon finanszíroztak egy-egy projektet, továbbá nem a minőségre hanem a marketingre fektették a hangsúlyt. Ennek eredményeként 2006 végére az anime piac fenntarthatatlanul telítetté vált és sok projektből pénznyelő lett. Azaz nem kevés vállalkozás húzhatta le a rolót a veszteségek miatt. Ebből a krízisből pedig évekig tartott az iparnak míg talpra állt.
Most azonban a japán vállalatokra nem a telített piac, hanem a feltörekvő külföldi versenytársak, legfőképpen a kínaiak jelentenek veszélyt. Ugyanis a kínaik egyre jobban felzárkóznak a japánokhoz, mind kiváló animátorok, mind technológia tekintetében. Sőt már vannak olyan teljes egészében Kínában gyártott animék, amiket Japánban is vetíttettek és nagy népszerűségnek örvendtek, mint például a The Legend of Hei. Így tehát ahhoz, hogy a japánok továbbra is versenyképesek maradjanak azonnal be kell fektetniük az új technológiákba, tehetségekbe és a termelési képesség javításába.
Téma: [2021.09.02] Anime ipar tavalyi állapota számokban
munkatárs
|
Offline
|
Hír dátuma: 2021.09.02. 09:11
|
|
2021.09.02 9:11 01 / | |
Offline
|
|
A kínai animék előretörése egy érdekes kérdés szerintem. Ami a késő esti animéket illeti, a japán piac akár kétféleképpen is reagálhat rá: Vagy elkezdenek rágyúrni a minőségre, hogy tartsák a lépést, vagy survivor módba kapcsolnak, és csak a jól bejáratot formulát fogják ismételni, sok szexualitással megspékelve. ( Amiben ugye nem lesz vetélytárs Kína, mert a kormányuk biztos beszabályozza majd. )
|
|
2021.09.02 10:22 02 / | |
munkatárs
|
|
Jó lenne ha a minőséget választanák. (Egy kis szexualitással megfűszerezveDDDD)
|
|
2021.09.02 11:09 02 / | |
Offline
|
|
Hát nem tudom, hogy mi a jövője a japán animének, de nincsenek jó helyzetben. Egyre kevesebb ember is választja magának ezt a karriert, nem véletlen módon. A kezdő in-between animátorok minimálbér alatt keresnek napi 12 óra munkával a világ egyik legdrágább városában. És több év tapasztalat kell ahhoz, hogy magasabb pozícióba léphessen innen valaki. Konkrétan az interjú alatt a jelentkezőktől már ilyeneket kérdeznek, hogy van-e megtakarított pénze, meg hogy a családja el fogja-e tudni tartani...
|
|
2021.09.02 11:29 00 / | |
Offline
|
|
Kína felzárkózásának én mondjuk örülök, mert rettentő jó donghuákat tudnak csinálni. És a minőségre mennek. Japán követhetné a példájukat, mert az új szezonos animék között egyre kevesebb a nézhető darab.
|
|
2021.09.02 13:26 02 / | |
|
|
Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem.
|
|
2021.09.02 16:36 00 / | |
Offline
|
|
McAce írta: Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem. |
|
2021.09.02 17:04 00 / | |
Offline
|
|
McAce írta: Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem.Inkább normális tartalmú animéket kéne csinálni, nem állandóan isekai, meg ecchi-hárem egy kaptafára készült szutykokat. A mennyiség a minőség rovására megy. Amúgy ha el is törlik a törvényt, attól az animátorok bére nem fog növekedni. Előbb nekik kéne rendes bért adni, aztán lehet foglalkozni az akármilyen törvényekkel is. |
|
2021.09.02 17:14 03 / | |
|
|
granit írta: McAce írta: Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem.Van egyfajta "bann" bizonyos dolgokra, de csak a Kanto régióban vezették be, ami persze elég nagy és népes területe Japánnak. És tudtommal nem hivatalosan a Tokió-i olimpia miatt lett az egész. |
|
2021.09.02 17:17 / utoljára módosítva: 2021.09.02 17:18 00 / | |
Offline
|
|
Dragonman1000 írta: granit írta: McAce írta: Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem.Van egyfajta "bann" bizonyos dolgokra, de csak a Kanto régióban vezették be, ami persze elég nagy és népes területe Japánnak. És tudtommal nem hivatalosan a Tokió-i olimpia miatt lett az egész. Andro írta: McAce írta: Kíváncsi vagyok mikor törlik el a 2010-es (vagy 11-es?) már nem emlékszem... nagy bann törvényt a japánok, azzal, hogy újra nyomhatnák a brutálisabb jeleneteket, meg szexuális tartalmakat cenzúra nélkül, az eléggé fel pörgetné az ipart szerintem.Inkább normális tartalmú animéket kéne csinálni, nem állandóan isekai, meg ecchi-hárem egy kaptafára készült szutykokat. A mennyiség a minőség rovására megy. Amúgy ha el is törlik a törvényt, attól az animátorok bére nem fog növekedni. Előbb nekik kéne rendes bért adni, aztán lehet foglalkozni az akármilyen törvényekkel is. |
|
2021.09.02 17:52 00 / |