Ugyan sok japán ember az animeiparban szerzett állást álommunkának tekinti, ám azok, akik "szerencsések" ahhoz, hogy állást találjanak ezen a területen, hamar szembetalálják magukat a kegyetlen valósággal. Mára már az ipar vezető figurái is arról beszélnek, hogy a helyzet tarthatatlan és egyre nehezebb tartós munkaerőt találni köszönhetően az alacsony fizetéseknek és hosszú munkaidőnek.
A japán NHK televízióadó Close-Up Gendai+ műsorának június 6-án sugárzott epizódja az animeipar árnyékos oldalát mutatta be, ahol a műsorvezetők Irie Yasuhiro rendezővel(Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Code:Breaker), és a Toray Corporate Business Research megbízottjával, Atsumi Naokival beszélgettek. Szóba kerültek többek között az anime stúdiók pénzügyi problémái és bemutatták az animátorok átlag alatti munkakörülményeit is.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
A piros oszlopok jelképezik az animeipar éves profitjának változását, míg a kis sárga oszlopok az anime stúdiók részesedését ebből a haszonból. Ez a különbség a production committee jellegéből származik, amely olyan vállalkozások csoportja, amelyek egy anime finanszírozására állnak össze. (pl.: light novel/manga/VN kiadók, külföldi/hazai anime kiadók és forgalmazók, zenei stúdiók, gyerekjáték gyártók, stb.) Teszik ezt többek között azért is, hogy megosztva a kockázatot, így minimalizálják a veszteségeiket, ha az adott anime nem lesz sikeres. Mivel a bizottság tagjai birtokolják a szellemi tulajdonjogokat, valamint az értékesítési és terjesztési jogokat, az animékből származó nyereség nem ér el igazán a stúdiókhoz. Az pedig ritka, hogy egy animációs stúdió bizottsági tag legyen. Legtöbbször a stúdiót csak megbízzák az anime gyártásával anélkül, hogy bármi beleszólása lenne a sorozatba.
A műsor szintén beszélt az animátorok, azon belül is a köztes kulcskocka animátorok munkakörülményeiről. Kulcskockát (keyframe) akkor használnak, ha valami nagy változás következik be az animációban két kép között, ami lehet akár irány-, szín-, sebesség vagy látványváltozás is. Tehát a kulcskockák úgymond mérföldkövei az animációnak, és minden animációnál az egyik legfontosabb dolog a kulcskockák helyének helyes megválasztása. A köztes kulcskocka animátorok feladata pedig az ezen kulcskockát közötti képek megrajzolása, hogy megteremtsék a mozgás illúzióját.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Két problémára is felhívták a figyelmet, ami komolyan érinti a stúdiókat: az egyik, hogy a dolgozók csupán 15%-a a teljes munkaidőben foglalkoztatott, a másik pedig, hogy hiány van azokból az "üzlethez értő" emberekből, akik segíthetnének abban, hogy jobban tudják monetizálni a dolgokat.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
Téma: [2017.06.17] Az animeipar sötét oldala
munkatárs
|
|
Igen, csak azt is vegyétek számításba, hogy ezek az animátorok, nem a hegy aljai faluból dolgoznak, ahol 50k a megélhetés/hó, hanem a nagyvárosokban, ahol könnyedén a triplája. Tokióban, most rákeresve <60m² lakás havi bérleti díja 36k ¥.
|
|
2017.06.17 18:01 00 / | |
Offline
|
|
Örülök, hogy sok embernek tetszik a hír.
Szalamandra írta: Engem inkább a billiók zavarnak a cikkben. Azok biztosan billiók és nem milliárdok? Csak mert ezt gyakran el szokták téveszteni és az angol "billion"-t a magyar billióval azonosítják, de tudtommal a kettő nem ugyanaz.Aucifer írta: JigoKuu írta: Japánban hasonlóak az életkörülmények, mint nálunk. :/ Szóval ami Japánban 100 ezer yen, az olyan, mint Magyarországon kb. 100 ezer forint.De ott a zárójelben 250 ezer Ft szerepelt, hogy kb. ennyi az a 100 ezer yen. |
|
2017.06.17 18:20 00 / | |
|
|
Érdekes megfigyelni, hogy mennyire más a probléma "odaát" ,mint itt, és mégis mennyire ugyanaz.
|
|
2017.06.17 18:34 00 / | |
|
|
granit írta: De ott a zárójelben 250 ezer Ft szerepelt, hogy kb. ennyi az a 100 ezer yen.Persze, én ezért is emeltem ki, hogy idehaza, nálunk már jó lenne (legalábbis jómagam már kevésbé siránkozna, ha ennyit kapnék), véletlenül sem az animátorokra értettem, hogy miért kevesellik. Az világos, hogy az ottani körülményekhez képest, meg amennyit dolgoznak, ez nudli. Csak úgy tűnik, nem voltam túl világos. A tej ára... hát, nálunk is majdnem hasonló, persze, van olcsóbb is, és nem muszáj a legdrágábbat venni, nyilván... XD (De ha egyszer az sokszor jobb... XD) Már sokszor hallottam és olvastam, hogy amiről sokan álmodoznak, hogy mangakák/seiyuuk/animátorok lehessenek, az a valóságban nem is annyira álommeló, mert pokoli elvárásoknak kell megfelelni, mondhatni, a végkimerülésig dolgoznak (mondhatnák, hogy a nap 24 órájából min. 25-öt dolgoznak), és alig fizetik meg őket, alig tudnak megélni belőle. Ami laikusként hihetetlennek hangzik, tekintve, mekkora rajongótábor övezi őket... |
|
2017.06.17 18:34 00 / | |
munkatárs
|
Offline
|
Köszi a hírt, érdekes volt!
|
|
2017.06.17 18:56 00 / | |
Offline
|
|
Jó kis cikk, köszi!
|
|
2017.06.17 19:06 00 / | |
Offline
|
|
Köszi a hírt.
|
|
2017.06.17 19:33 00 / | |
munkatárs
|
|
Köszi a hírt.
Valamilyen szinten átélem a helyzetüket. Ezt a kis nyamvadt avatárt jó pár óra alatt dobtam össze pedig milyen rövid animácio és kész képékből dobtam össze, csak módosítani kellet rajtuk, meg ide oda helyezni. Persze lehet lett volna egyszerűbb és gyorsabb mód is. Szóval ilyenkor becsüli az ember ha marha jó , és kidolgozott az animáció. (Mármint nem a magaméra értem, hanem animéknél) Ez is azt bizonyítja hogy tuti hogy nem az animátorok azok akik sokat pampognak ha a munkájuk "illegálisan" kikerül valahova. Hanem a biliárdokat keresők. Mert ugye mininél többed van annál több kel. és besértődsz, ha valaki ettől "megfoszt" téged. |
|
2017.06.17 19:34 / utoljára módosítva: 2017.06.17 19:38 00 / | |
Offline
|
|
JigoKuu írta: Aucifer írta: Ezen mondjuk fennakadt a szemem:"csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak" Én örülnék, ha 250.000 Ft-ot kereshetnék, nem lenne egy szavam se.Vigyorog Japánban hasonlóak az életkörülmények, mint nálunk. :/ Szóval ami Japánban 100 ezer yen, az olyan, mint Magyarországon kb. 100 ezer forint. Akit érdekel itt lehet szemezgetni mennyibe kerülnek a dolgok itthon meg Japánban. A cikkből kb. az derül ki hogy az anime stúdiók kvázi az animeipar összeszerelő üzemei. Pedig ide nem olyan könnyű betanítani egy munkást mint mondjuk szalag mellé a Foxconnban. |
|
2017.06.17 21:52 00 / | |
|
|
A 250000 forintnak megfelelő átlag fizetés, nekünk magyaroknak lehet egész jónak tűnik, de érdemes megnézni mennyit keresnek az animátorok világszerte.
Ha éves leosztásba nézzük akkor a japán animátorok átlagosan évi: 3 millió forintnak megfelelő yen-t keresnek, irtózatos sok munkával. Az USA-ban egy évre a kezdő 2D animátorok 13 millió forintnak megfelelő dollárt kapnak 8- max 12 órát dolgoznak és rendesen megkapják a megfelelő mennyiségű szabadságot. A keresési határ pedig nem létezik. Magyarul egy kezdő Steven Universe-t animáló grafikus amcsi földön megkapja a neki járó tisztes bért, addig a beugró animátoroktól kezdve a Miyazaki szintű mesterekig létminimumon élnek az animátorok japánban. Én szerintem jobban ki kéne nyitniuk az anime ipart nyugat felé. Pl érdemes itt megjegyezni, hogy az Oculus Rift alkotója, nemrég Twitteren jelezte, hogy hajlandó szponzorálni a Re:Zero folytatását. Illetve meglátjuk miféle lesz az Adult Swim által szponzorált FLCL. Az anime ipart csak globalizálással lehet megmenteni. Mert hiába keres egyre többet az ipar, a stúdiók előbb utóbb lehúzzák a rolót. Illetve még itt megjegyezném, hogy ugyan soknak tűnik magyar földön ez a kereset, de én néha rajzolgatok külföldieknek egy anonymous profilon keresztül (megvan az oka a névtelenségnek kuhuhu). És néhány magán munkával amit meló után a szabadidőmben megrajzolgatok... nem mondom konkrétan mennyit tudok keresni, de ha felajánlaná egy japán stúdió, hogy dolgozzak náluk, nem vállalnám. És ez azért ciki mert sehol sem vagyok hozzájuk képest skill terén. |
|
2017.06.17 22:21 / utoljára módosítva: 2017.06.17 22:25 00 / |