Ugyan sok japán ember az animeiparban szerzett állást álommunkának tekinti, ám azok, akik "szerencsések" ahhoz, hogy állást találjanak ezen a területen, hamar szembetalálják magukat a kegyetlen valósággal. Mára már az ipar vezető figurái is arról beszélnek, hogy a helyzet tarthatatlan és egyre nehezebb tartós munkaerőt találni köszönhetően az alacsony fizetéseknek és hosszú munkaidőnek.
A japán NHK televízióadó Close-Up Gendai+ műsorának június 6-án sugárzott epizódja az animeipar árnyékos oldalát mutatta be, ahol a műsorvezetők Irie Yasuhiro rendezővel(Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Code:Breaker), és a Toray Corporate Business Research megbízottjával, Atsumi Naokival beszélgettek. Szóba kerültek többek között az anime stúdiók pénzügyi problémái és bemutatták az animátorok átlag alatti munkakörülményeit is.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
A piros oszlopok jelképezik az animeipar éves profitjának változását, míg a kis sárga oszlopok az anime stúdiók részesedését ebből a haszonból. Ez a különbség a production committee jellegéből származik, amely olyan vállalkozások csoportja, amelyek egy anime finanszírozására állnak össze. (pl.: light novel/manga/VN kiadók, külföldi/hazai anime kiadók és forgalmazók, zenei stúdiók, gyerekjáték gyártók, stb.) Teszik ezt többek között azért is, hogy megosztva a kockázatot, így minimalizálják a veszteségeiket, ha az adott anime nem lesz sikeres. Mivel a bizottság tagjai birtokolják a szellemi tulajdonjogokat, valamint az értékesítési és terjesztési jogokat, az animékből származó nyereség nem ér el igazán a stúdiókhoz. Az pedig ritka, hogy egy animációs stúdió bizottsági tag legyen. Legtöbbször a stúdiót csak megbízzák az anime gyártásával anélkül, hogy bármi beleszólása lenne a sorozatba.
A műsor szintén beszélt az animátorok, azon belül is a köztes kulcskocka animátorok munkakörülményeiről. Kulcskockát (keyframe) akkor használnak, ha valami nagy változás következik be az animációban két kép között, ami lehet akár irány-, szín-, sebesség vagy látványváltozás is. Tehát a kulcskockák úgymond mérföldkövei az animációnak, és minden animációnál az egyik legfontosabb dolog a kulcskockák helyének helyes megválasztása. A köztes kulcskocka animátorok feladata pedig az ezen kulcskockát közötti képek megrajzolása, hogy megteremtsék a mozgás illúzióját.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Két problémára is felhívták a figyelmet, ami komolyan érinti a stúdiókat: az egyik, hogy a dolgozók csupán 15%-a a teljes munkaidőben foglalkoztatott, a másik pedig, hogy hiány van azokból az "üzlethez értő" emberekből, akik segíthetnének abban, hogy jobban tudják monetizálni a dolgokat.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
Téma: [2017.06.17] Az animeipar sötét oldala
|
|
A Japánok valószínüleg attol félnek, ha jobban nyugatra nyitnak, hogy akkor az animeiparra rátelepszik a nyugati igény ami az ő igényeikkel nem eggyezik akkor a mostani közönségböl veszítenek. Bár ez nem biztos, hogy veszítenének.
sajisama. Apropó: SPOILER! Ha a Carbonian név mögött tevagy és a te képed az archer_by_saji_sama-d7g5ro0. Akkor a stílusod az tuti. Bár a színek kicsit harsányak. |
|
2017.06.17 23:11 00 / | |
munkatárs
|
|
Vagy meg kéne regulázni a fejeseket, hogy rájöjjenek, az ö érdekük is, hogy kicsit több csurranjon cseppenjen a "rabszolgáknak" is. Tudom ez csak ábránd.
A nyitással azért nem értek nagyon egyet, mert akkor nagyon felhígulna az anime ipar. Így is elég sok mentalitást át vettek az amcsiktól. Most is elég sok mindent megengednek maguknak az amcsik, bele rajzolnak az animékbe, stb. stb. Képzelheted mi lenne ,ha "üzlettársak" lennének. Tudom mindennek a rossz oldalát látom. Vannak az amcsiknak is jo dolgaik. De ami rajzfilm sorozat hozzán eljut, annak a legnagyobb része kukába való. De mint mondtam sajna az anime iparban is vannak ilyen selejtes, és ezerszer lerágott csont sorozatok. Am eléggé elszomorító, hogy ilyen gusztustalan CN rajzfilmek készítésével többet keresnek . mint a olykor minőségibb animék készítésével. A-MANUS megelőzött. |
|
2017.06.17 23:42 / utoljára módosítva: 2017.06.17 23:43 00 / | |
Offline
|
|
valaki megtudja mondani ami a videó elején van anime annak mi a címe?
|
|
2017.06.17 23:48 00 / | |
Offline
|
|
izibizi13 írta: valaki megtudja mondani ami a videó elején van anime annak mi a címe? |
|
2017.06.18 0:27 00 / | |
Offline
|
|
Ez egyébként ennyire meglepő lenne? Mintha Hollywood-ban nem ugyanígy oszlana el a bevétel, vagy a videojátéknál nem a kiadók tennék zsebre a profit nagyrészét...
|
|
2017.06.18 2:26 00 / | |
Offline
|
|
Azért van egyre több CGI az animékben hogy időt spóroljanak....
|
|
2017.06.18 7:18 00 / | |
Offline
|
|
Köszi a hírt!
|
|
2017.06.18 8:59 00 / | |
|
|
SPOILER! A-MANUS írta: Ha a Carbonian név mögött tevagy és a te képed az archer_by_saji_sama-d7g5ro0. Akkor a stílusod az tuti. Bár a színek kicsit harsányak.Robzombi írta: Am eléggé elszomorító, hogy ilyen gusztustalan CN rajzfilmek készítésével többet keresnek . mint a olykor minőségibb animék készítésével.A gusztustalan kicsit erős, azért a CN rajzfilmek között is van rengeteg remek rajzfilm. Főleg a régiek között, de az újak között is. Csak hát igen, maga a rajzolási stílus teljesen más. Ugyanakkor nem hiszem, hogy a nyitásnál ez a része a dolognak rossz hatással lenne az anime iparra. Az anime ipar a nyugati nyitástól nem fog hirtelen rajzminőségben csökkenni. Főleg, hogy az anime egyre nagyobb hatással van a mai rajzfilmekre. Avatar, Boondocks, Marvel és DC animációk...stb Alpha írta: Ez egyébként ennyire meglepő lenne? Mintha Hollywood-ban nem ugyanígy oszlana el a bevétel, vagy a videojátéknál nem a kiadók tennék zsebre a profit nagyrészét...Igen valóban így oszlik meg, de korábban már írtam, hogy ennek ellenére azért a Hollywood-i rajzfilm animátorok kicsit többet keresnek... Évi 20-30 milliós fizetésekről beszélünk minimum. A legnagyobbak a Disney-nél meg hasonlóknál még ennél is többet keresnek, villákban élnek Beverly Hills-ben meg Hollywood-ban. |
|
2017.06.18 12:20 00 / | |
|
|
sajisama írta: Az anime ipar a nyugati nyitástól nem fog hirtelen rajzminőségben csökkenni. Főleg, hogy az anime egyre nagyobb hatással van a mai rajzfilmekre. Avatar, Boondocks, Marvel és DC animációk...stbSzerintem nem is a rajzminőségre gondolt, inkább a nyugati szemlélet, kultúra... Ugyebár az animékben megvannak azok az elemek, filozófiai gondolatok, minden, ami a japán emberek sajátja, sokszor a humor is ebből fakad, nem véletlen, hogy egy laikusnak sokszor nem jön át egy-két poén, vagy értetlenül áll a téma, vagy a szereplők gondolkodásmódja, cselekedetei előtt, mert teljesen más, mint ami a nyugati népekre jellemző. Na, megint sikerült szerintem értelmetlenül leírnom, amire gondoltam, de azért remélem, nagyjából érthető volt, mire is akartam kilyukadni. |
|
2017.06.18 15:14 00 / | |
|
|
Én is egyet értek az előttem szólókkal, igaz hogy jó üzlet lenne közösen dolgozni az amcsikkal, de akkor előbb vagy utóbb az animék elveszítenék a sajátosságukat, aminek valljuk be, egyikőnk sem örülnénk. Szóval én azt mondom hogy jobb nekik "belföldön maradni", sőt lehet hogy most sokan haragudni fognak rám amiért ezt írom, de azt az időt amit a grafikára fordítanak, egy részét beleölhetnék az egyebekbe, pl hogy ne legyen sablonos a karakter, szituáció. Igen, engem is zavar a ronda CGI, de inkább az, minthogy unalmas és semmitmondó történet, karakterek. Meg nyilván az lenne a legésszerűbb megoldás ha a dolgozókat normálisan kifizetnék. Persze, a stúdiók mindent lenyúlnak, ahogy írták az előttem szólók, de erre is találhatnának megoldást, végső esetben hitelhez nyúlhatnának, vagy valami ilyesmi...
|
|
2017.06.18 15:50 00 / |