Téma: Mi is az az anime?
Offline
|
|
Hát igen szép terjedelmes irományod van, de te a OEL vs. manga ügyröl bezszélsz, jóllehet az anime a mangából fejlődött ki, de azért az egészen más tészta (és én nem is ismerem annyira, hogy érdemben vitázni tudjunk). Ha vitázni szeretnél róluk nyugottan lehet, de ne itt, mert nem pontosan ennek a topicnak a témájába vág. Ezt csak azér mondom, mert mondjuk idetéved egy admin, vagy egy moderátor és szépen kioszt egy kis bant, volt márrá példa azt hiszem.
Továbbá figyelj oda, hogy milyen szavakat használsz, mert a szabályzat 2. alapján ezért is megszívhatod. De tényleg nem az eszemet akarom játszani csak félek, hogy így hamarabb végeszakad a mi kis vitánknak, mint ahogy szeretnénk. Na visszatérve az animékhoz, ha jól értem te belső tartalmuk és külön minőségük, és saját önkényes véleményed szerint mondod meg mi az és mi nem. Nos én ezt nagyon szubjektívnek vélem, és jóllehet nemrég én is mint saját véleményemként hangoztattam a föntieket, de azóta külső forrással, mint a Wikipédia próbálom igazolni, megerősíteni (de te eddig csak saját irományoddal akarod igazolni saját állításodat). Én akkor mondom, hogy valami anime, hogy ha megjelenési formája (tehát objektív szempont alapján) is olyan, vagy közel azonos az eredetileg Jappánban alkotottakéhoz. Na még egy példával szemléltetve , hogy mire is gondolok : van egy barok stílusban készült szekrényem és egy rokokó stílusú szekrényem attol, még hogy mása a külseje, díszítése vagy (esetleg a készítő is) attól még mind a kettő szekrény marad, nagy vonalakban megegyeznek (kérlek most ne gyere majd nekem a széknek mondott ággyal ). Ugyan ez külföldi animékre, és az eredeti jap-animére nagy vonalakban megegyeznek, látszik hogy azt akarja utánozni. Az pedig kétségtelen, hogy vannak silány rossz minőségű animék, de ez a jap-animere is igaz és azt mindenki maga dönti el mi a jó és rossz alkotás. |
|
2008.06.19 8:27 / utoljára módosítva: 2008.06.19 11:32 00 / | |
Offline
|
|
A mangás példával azt akartam érzékeltetni, hogy az animének is vannak olyan, a grafikai stílusjegyein túlmutató sajátosságai, amit a hozzánk hasonló egyszeri halandó talán nem, de egy rutinos filmes ki tudna elemezni.
Viszont én részemről továbbra is azt nevezem animének, amelynek megalkotásában valamely kelet-ázsiai stúdió tevőlegesen, és kreativitását nagy mértékben hozzáadva segédkezett. |
|
2008.06.19 19:58 / utoljára módosítva: 2008.06.20 13:00 00 / | |
|
|
Én személy szerint nagyon sokáig szerettem azt az elvet vallani ezen a téren, h az anime japán származású rajzfilm, ami a mangaból ered. Ez így szerintem egy egész egyszerű meglátás és mint mostmár belátom igencsak nem állja meg a helyét. Ezután tértem át arra az elméletemre, h anime az az ahol a jól megformált folytatásos részekre alapuló történet találkozik az anime rajzstílussal. Tudom, hogy ez nem tökéletes de szerintem már egész jól megközelíti a valóságot.
|
|
2008.10.14 14:19 00 / | |
|
|
Simiel tesója írta: Szerinem az anime, az anime!sorata: A te véleményedet követve: mi a Pokemon? Japánok kezdték késziteni japánoknak tehát anime, megvették az amcsik, ugyanolyan maradt, szereplők, story, semmi nem változott csak az, hogy amerikaiak csinálták amerikaiaknak. Akkor most mi az? Akko én is Az anime már rég nem アニメ. Ez utóbbi japán szó. Egy szó jelentése mi? Az amire használják. Mondd egy nagyon kicsi gyereknek egy egyedi formájú tárgyra hogy gnózis, és gnózisnak fogja hivni. Minden szóval igy van, a jelentése nem az aminek látszani próbál, hanem az aminek látszik, vagyis az amit az adott közösség, társadalmi réteg kiszab neki. A magyar anime társaság (azaz mi) az anime szónak önkéntelenül a rajzfilm vagy mese kategória egy alcsoportjának megnevezését rendeltük. Kérdezz meg pár személyt, egyik se fogja a Vuk-ot leanimézni legfeljebb lerókázza), és nem fog kételkedni a Chobits anime voltában. Ami még nem volt Eléggé kimeritettük ezt a témát, egyre többen irják ugyanazt le (persze a flame sem maradhat el ). Sokan azonban leragadtak az első post témájánál, annak ellenére, hogy a topic neve (Mi is az az anime) sokkal többet foglal magába, mint az, hogy hol az anime határa. Miért nem beszélünk például általános jellemvonásokról? Nemrég olyan egyezésekre lettem figyelmes anime és anime között ami nem is annyira nyilvánvaló. Nem az anatómiai arctorzitásokról meg a szupererőkröl beszélek, hanem ennél kevésbé feltűnő ugyancsak érdekes dolgokról. Ime pár példa, arról ami minden animében benne van: * Legalább egy lányszereplő akinek kék a haja. Sok esetben van zöld is. * Sosem cserélnek ruhát. Ha vizes lessz talán levetkőznek, kiteritik száradni majd visszaveszik. * Nem kell nagy dolgot végezzenek, kicsit se sokszor. Legtöbbször a WC-re más okból mennek / kéreznek. * Tengerpart. * Hot spring (legtöbbször ecchi jelenettel). * Iskolai fesztivál. Ha nem iskolások a szereplők akkor ezt más fesztivál helyettesiti. * Az idő nem folytonos. Egy kardcsapás, pof, csók, zuhanás, szökés (Kaleido Star), labda pályafutása (Prince of Tennis) alatt meghallgathatjuk fél tucat ember barokk körmondatban megfogalmazott gondolatait az előbbi esetről, vagy magyarázatot adnak róla. Ez a jobbik eset, a rosszabik ha ezt fennszóval teszik. * Szóba kerül a mell-méret téma * Többet pirulnak mint csókolóznak. * Legalább egy női szereplő aki zavarba jön a párkapcsolat téma-felhozása során. * Legalább egy tökéletesen gonosz szereplő. Ennyit a ying-yang elméletről. * Olyan vég amitől megbánod, hogy megnézted a sorozatot. * Emlékezés, melynek hossza egyenesen arányos az anime időtartamával. Filmben nagyon kevés, 100 részes sorozatban többperces jelenetek. * Az idegességet kidagadő erek mutatják, vagy ennek leegyszerüsitése, egy fekete kis kereszt jelenik meg a homplokon * Alvás közbe csak a szép hölgyek nem nyálaznak / alusznak nyitott szájjal / horkolnak. * A száj kilóg az arcból kiabálás közbe. (tudom, tudom, de akkor is muszály volt) Igy hirtelen ennyi sikeredett. Persze nem MINDEN animében. De nagyrészében igen. A hentai más normák szerint készült, más célt hivatott követni, ezért a legtöbb kivételt ezek képezik. Hentaira is tudtam volna ilyensmiket irni, de a kiskoruakat és az oldal szabályzatát figyelembe véve inkább nem. |
|
2008.10.25 1:29 00 / | |
Offline
|
|
Az anime nem műfaj, és nem stílus, az anime egy önálló médium! Ez a médium eszköz az alkotóknak, hogy kifejezzék gondolataikat és elmeséljenek történeteket. Akár az élőszínészes filmeknél, a műfaji és stilisztikai variációk szinte végtelenek és összehasonlíthatatlanok. Egyetlen alkotás alapján az egészről ítéletet mondani olyan, mintha egy bajor szexfilm után általánosítanánk az egész német filmipart és filmművészetet. Az anime tulajdonképpen a film, az élőszínészes játékfilm testvére. Léteznek alkotások a legkisebbeknek szóló meséktől, a komoly, elgondolkoztató művészi alkotásokon keresztül, a legalantasabb vágyakat kiszolgáló, kemény pornóig minden. Ugyanakkor, mint rajzfilmet, nem kötik a valóság béklyói, nincsenek kitéve a természet törvényeinek semmilyen szempontból. Ezért az alkotó számára olyan lehetőségeket nyújtanak, amelyet a hagyományos, színészekkel eljátszatott film nem, vagy csak a legutóbbi időkben nyújtanak. |
|
2008.10.28 19:46 / utoljára módosítva: 2008.10.28 19:52 00 / | |
|
|
Ez egy rendkívül érdekes és bonyolult kérdés, nem is lehet néhány mondattal elintézni.
Szerintem elsősorban a gyökerekben kell felkutatni azt a különbséget, ami az animéket megkülönbözteti más hasonló jellegű munkáktól, azaz más filmipari termékektől (élőszereplős játékfilm, [gyerekeknek szóló] rajzfilm, más animációs munkák stb.). Elsősorban, ahogyan azt már sokan mondtátok, a japán társadalmi struktúra, szemlélet, gondolkodásmód tükröződik vissza. Ennek a fajta szemléletnek, amely érdekes módon rendkívül ellentétes világokat is képes bemutatni (a rendkívül sötét, depressziós, komor hangulat és a végtelenül optimista, vidám, pozitív hangulat) olyan forrása van, amely kevés modern társadaloméhoz hasonló. Ennek oka a következő: tudjuk, hogy az animék a '40-es évek tájékán kezdtek kibontakozni, először háborús propagandaként (más országok is éltek a média által nyújtott lehetőségekkel, a rajzfilmekkel elsősorban a fiatalabb korosztályt kívánták megnyerni), később pedig a semmilyen más társadalmat ért hatalmas SOKK és az azt követő KILÁBALÁS hatására kezdett kialakulni a jellegzetes, rendkívül komoly témákat felvonultató rajzfilmtípus. Ez a sokk a háború rengeteg borzalma, melyből kiemelkedik a két japán nagyvárosra, Hirosimára és Nagaszakira ledobott két atombomba, pontosabban annak hatásai. Ezek után a társadalom egyértelműen nem tudott már olyan szemmel nézni a világra, mint korábban. A korábban robbanásszerű fejlődéshez szokott Japán gyakorlatilag térdére esett és tehetetlen volt; a társadalom hatalmas veszteségeit csak tetőzte a vesztett háború gondolata. Ezek után érthető volt, hogy az emberek nem maradtak veszteg és hangot adtak érzelmeiknek: a dühnek, félelemnek, haragnak, gyűlöletnek, fájdalomnak; valamint az azt követő időszakban tanusított végtelen munkakedvnek, szívósságnak, kitartásnak és optimizmusnak, amely minden (nem csak) vesztes ország lakóit összekötötte lerombolt hazájuk újraépítésére. Ebben a zűrzavarban a művészek egy olyan kifejezésmódot találtak, amely híven tükrözi saját és honfitársaik érzéseit; egy olyan kifejezésmódot, amellyel jól lehet ábrázolni mindezt, úgy, ahogyan azt semmilyen más művészeti ág nem tudná. Így született meg az általunk ismert, az érzéseket/témákat forradalmi módon felvonultató rajzfilmstílus, az ANIME, mely nem véletlenül kapta meg azt a nevet. Jóllehet, az angol "animation" szó külalakját kölcsönzi, de velejében a latin "anima" azaz LÉLEK jelentéstartalmát hordozza, gondolom, nem kell mégegyszer ecsetelnem, miért is. Elsősorban ezen gondolkodásnak köszönheti kilétét, mely miatt a világ jelentős része még ma is szkeptikusan áll hozzá e témához. A 20. század eleji, család-centrikus ember vonásai a 21. századra sem tűntek el. Azért mondom, hogy 20.sz. eleji, mert ekkor jelent meg először a mozikban(majd később a nappalik tévéiben) a rajzfilm, mely könnyed kikapcsolódást nyújtott a későbbiekben az egész családnak. Valójában a nyugati (döntően a győztes hatalmak polgára), fenti példához szokott ember számára érthetetlen volt ez az újfajta rajzfilm és természetes ösztönként (saját gyermeke védelmében is) elutasította az animét, annak mondanivalóját. Ezt a fajta gondolkodásmódot örököltük mi (a '80-as évek végén, '90-es évek elején születettek)is és a legtöbben ezt is vallják. Mi, akik szeretjük az animéket, éltünk az új kor "emancipációjával" és kiterjesztettük érdeklődésünket erre is. Persze nem zárom ki azt a tényt sem, miszerint az animék kizárólag ezen gondolatvilágot hordozza; a kilábalással együtt a társadalmi gondolkodásmód/feszültség is nyugodott. Ennek hatására az utóbbi két évtizedben rendkívül megszaporodtak a fiatalabb vagy egészen fiatal korosztályhoz szóló animék, így már rendkívül széles skálán vonulnak fel e művészeti ág munkái. Természetesen azokat sem kell elítélni, aki visszataszítónak, ostobaságnak stb. tekintik ezt a gondolkodásmódok; ők egyszerűen (bármennyire is legyen korunk gyermeke az illető) konzervatív ebben a témában és ez így is van jól, nem is kell egyformának lennünk. Aki ezt elolvasta, annak kösz a türelmet, nem is kevés kellett hozzá |
|
2008.11.23 13:43 / utoljára módosítva: 2008.11.23 14:10 00 / | |
|
|
Ha nem baj én most elővenném a témát. Eddig nagyon jól elmondta mindenki mi is az anime. De most azt segítse nekem valaki és mondja meg, hogy hol lehet meghúzni a határ anime, globál anime és rajzfilm között. Ötlet? Legjobban annak örülnék, ha valamelyik AA admin és/vagy Munkatárs megmondaná a véleményét ugyanis ők jobban belelátnak a saját rendszerükbe.
A fő kérdés az az, hogy hol szűrjük meg őket. Számomra minden olyan rajzfilm, amibe japán részt vett az anime. Erre van mondjuk egy majdnem tökéletes ellenpélda az Animánia http://www.imdb.com/title/tt0105941/ http://www.netpiac.hu/display/index.phtml?do=termek&termek_id=17246 Ami nem igazán anime stílusú mégis a készítők között akadt japán is. A globál animéknek azt a csoportot adnám, amik animékhez hűen dolgoznak fel egy történetet vagy azoknak grafikai stílusút használják. Na most az én elvem szerint van pár rajzfilm, aminek a globál animeségét szívesen megvitatnám. Mondjuk itt van a W.i.t.c.h., ami ugye egy amerikai-francia darab. Úgy vélem eléggé kemény mahou shoujo alapokon nyugszik, tehát nekem külön öröm lenne, ha más is elfogadná globál animének. http://www.imdb.com/title/tt0383718/ Bár sok esélyt nem látok rá XD Direkt írtam ezt a példát, hogyha senki nem akar válaszolni majd talán valaki, aki ezt utálja rikácsol le de méééég az se. |
|
2009.06.21 22:24 / utoljára módosítva: 2009.06.22 9:21 00 / | |
|
|
zsocaika írta: Na most az én elvem szerint van pár rajzfilm, aminek a globál animeségét szívesen megvitatnám. Mondjuk itt van a W.i.t.c.h., ami ugye egy amerikai-francia darab. Úgy vélem eléggé kemény mahou shoujo alapokon nyugszik, tehát nekem külön öröm lenne, ha más is elfogadná globál animének.Viszont a negativ példa a Totally Spies! Nyüzsög benne az összes animés hangulatjelző elem, de történet nuku... krimiadaptáció 22 percben, És hogy eladható legyen, feltuningolják. Wiki írta: A sorozatot megvádolták azzal, hogy egy japán anime gyenge másolata, mivel a karakterek kísértetiesen hasonlítanak az animék szereplőire. |
|
2009.08.29 13:16 / utoljára módosítva: 2009.08.29 13:26 00 / | |
Offline
|
|
Sajnálom, hogy hosszú idő után előrángatom kicsit a témát, de miután az Avatar: Aang legendája kapcsán felmerült a kérdés, hogy mégis mi a rák az az anime, akkor már leírnám a saját nézetrendszeremet ez ügyben, s igyekszem objektív maradni.
Saját nézőpont
Nos részemről az értelmező szótárba került egy olyan szócikk, amely a következő fogalmat adja:Anime szócikk az Értelmező szótárban írta: Az angol animation szó rövidítéséből keletkezett. Eredetileg japán rajzfilmeket értünk alatta, műfajtól és rajzolási stílustól függetlenül, ám napjainkra a japán/koreai/kínai filmipar által vagy közreműködésével (klasszikus kézi vagy számítógépes módon) rajzolt termékekre értjük.Kifejtés
Egy kis nyelvtan lecke keretében kivesézném, hogy miként próbáltam jogász módjára pontosan definiálni (mert mint tudjuk, ha nem pontos a törvény szövege, akkor bármit belemagyarázhatunk).Ebbe sikerült a klasszikus éra (I. és II. kor, azaz 1903?/1913?/1917?-1945) animéit, amelyek még nem rendelkeztek kifejezetten sajátos stílussal, mint amit ma is ismerünk, valamint a művészaniméket, mint amelyeket Tezuka is alkotott, valamint a korai animéket, amelyek ~1999-ig (a III. korszak végéig, a IV. korszak elejéig) bezáróan ismerhetünk. Eddig ugyanis nem igen jelentek meg animeutánzatok (stílusra értve), ellenben koprodukciós alkotások voltak, sőt más távol-keleti országoknak (mint Koreának) is voltak ilyen jellegű műveik. Ugyan elég sarkosan csak japánt írtam, de a koreait is elismerték animének akkoriban, noha a kifejezés maga japán eredetű, s sok laikusnak egyre megy, hogy japán, koreai, kínai vagy esetleg vietnámi, neki egy volt a fontos: sárga legyen, s számára érthetetlenül makogjon, amit az anyanyelvnek nevez. (sajnálom ha diszkriminatívan fogalmaztam meg, de ez sajnos tény) Ha már a koprod. munkákat említettem, ilyen A hercegnő és a Kobold pl., de ott van még az Animátrix is (lehet, hogy későbbi, mint 1999 de ez most nem fontos), az Afro Samurai, vagy a Willy Fogg eredendően spanyol nyelvű sorozatai. Ezeket ha jól tudom az AniDB nem minden esetben fogadja el, ami miatt már többször hallottam sokaktól, hogy nem releváns, nem mérvadó. S ha már koprod. valami, akkor arra is ki kell találni a fogalomba valamit. 1999-ben történt egy fordulat a Love Hina kapcsán, amelyben először alkalmaztak számítógépes rásegítést (ez az omakékből derül ki), s 2001-ben meg lett a Final Fantasy: A harc szelleme, amely már full-számítógépes mű volt. Így ki kellett bővíteni a fogalmat, valamint a 2002-es Anime Tenchou OVA élőszereplős háttért is alkalmaz, így megint valamit bele kellett emelni. Így lett a fogalom második fele: Nos, összesítve belekerültek a koprod., a nagyobb stílust gyakorló országok (vietnámi animéhez még mondjuk nem volt szerencsém, se thai vagy laoszihoz), valamint a rajzolt és a számítógépes grafika és a bábjátékok is, s meg maradtak a régi klasszikus művek '45 előttről... Globál anime-kérdés
Ha már ily módon definiáltuk az animét, akkor érdemes az érem másik felét is megnézni. Ide sorolódik mondjuk az általam most még nézett (mivel nem sokára a végére érek) Avatar, plusz más ország megbízásából készült animációk.Akkor újabb nyelvtan lecke: két szó, egy kifejezés. Ahogy az animét a fentiekben definiáltuk, akkor elég valószínűen a globál egy jelző, ahogy a koprodukciós is, amely jelen esetben azt jelenti: világi. Az előző fogalomban definiáltunk egy földrajzi régiót relatíven szűkkörűen, így a világi jelző az ezen kívül eső területekre értendő. De fenn marad a kérdés, hogy mi dönti el, hogy globál animeként jellemezzünk valamit?
Ha engem kérdeztek, akkor szerintem egy globál animét aszerint lehet definiálni, ha mindezen 4 pontot együttesen alkalmazzuk. Szerintem a fenti 4 együttesen alkot egyetlen, alkalmazható egészet. Zárás
Nem kívántam flamewart, se szúrka-piszkát elindítani, csupán leírtam az én álláspontomat, rendkívül körültekintően, mindenre kitérve, amelyet fontosnak láttam érinteni, s nem lesz szájbarágós. Akinek nem tetszik, álljon még egyszer itt is az első mondatom tömör és velős megfogalmazásban: ez csak a saját véleményem.
|
|
2010.11.01 23:36 00 / | |
|
|
riczsilver írta: * Stílus, általános ismertetőjegyek: elfogadható, ám ez elég kétélű. A mai kommersz-stílus mellett ott vannak a művészi vagy a kodomo animék (Le Maison..., Omae Umasou da na TV). Ha így kezeljük, akkor sok mást is fel kéne venni a listára, s akkor áll a banzáj.* A készítők távol-keleti származása: vannak átköltözők, valamint első, második és harmadik generációs távol-keletiek a világban, sokuk megtartotta a családnevet ellenben egy adott országra jellemző keresztnevet visel. Nem beszélve azokról, akik felvették a férjük/nejük nevét. Akkor most mi van? * Távol-keleti történetgyökerek: ez is kissé ambivalens, hiszen ehhez egy dolog szükségeltetik: ISMERET. Ismerni kell a kultúrát, a hagyományokat, szokásokat, legendákat, hitvilágot... jó szakértőt keveset találni... * A tipikusan animékben megjelenő műfaji jellemzők alkalmazása: nos, ezen is lehet vitázni, de egy felett nem lehet elmenni... a mahou shoujo és a shounen fight tipikusan japán műfaj. Ez így önmagában erősebb az eddig felsoroltaknál. H[a engem kérdeztek, akkor szerintem egy globál animét aszerint lehet definiálni, ha mindezen 4 pontot együttesen alkalmazzuk. Kanpeki datteba yo! Szerintem az utolsó pontnak kell a leghangsúlyosabbnak lennie. Már csak azt kell tudni, mik a műfaji jellemzők... |
|
2010.11.02 13:55 / utoljára módosítva: 2010.11.02 13:55 00 / |