Téma: Mi az a Visual Novel?
adminyon
|
|
Mi az a Visual Novel? (írta Trickypriest)
A visual novelek többnyire állóképes, anime stílusú grafikával készült és készülő interaktív játékok. Bár műfajilag helytelen így nevezni őket, nyugaton gyakran tévesen hívják dating sim-eknek, mivel a kalandjátékok egyik alkategóriájába, és nem a szimulációs játékok közé tartoznak. Az igazi dating simek ugyanis, bár hasonlóak a visual novelekhez, statisztikai alapúak. Abban is mások, hogy a dating simeknél a cél az, hogy a főszereplő és az egyik választható karakter között komoly kapcsolat alakuljon ki, amit időre kell teljesíteni. Ezek többnyire bishoujo játékok, de vannak bishounenek és yaoi játékok is. A környezet ugyanaz szokott lenni. Japánban meg is különböztetik a VN-eket (NVL-ként rövidítik) és a kalandjátékokat (AVG vagy ADV), ez a különbségtétel viszont angolra fordítva elvész, ahol a kalandjáték egy másik műfajt jelent, lásd Syberia vagy The Longest Journey. A VN-ek és ADV-k meglepően népszerűek Japánban, ezek adják az ott készülő PC-s játékok 70%-át, amelyeket, bár konzolra is készítenek, de PC-re fókuszálnak. Játékmenet
A VN-eket többek között az különbözteti meg más játéktípusoktól, hogy csak kevés aktivitást igényel a játékostól. Ez többnyire azt jelenti, hogy mindössze kattintani kell az egérrel, vagy megnyomni egy billentyűt a történetben való továbbhaladáshoz, de van lehetőség automatikus gyors továbbpörgetésre is korábban már olvasott részeknél, vagy manuálisan a korábban még nem látottaknál is. A legtöbb visual novelnek több sztorivonala és befejezése van, a játékmenet is ehhez lett igazítva. Ez azt jelenti, hogy a történet meghatározott pontjain döntéseket kell hozni több lehetőség közül, amelyek több-kevesebb hatással vannak arra, hogy milyen úton (route) lehet továbbhaladni a sztoriban. Vannak viszont olyan VN-ek is, amelyeknél nincsenek ilyen korlátok, és más elemeket is beépítettek. Ilyen a Symphonic Rain, ahol a játékosnak játszania kell valamilyen hangszeren, és elég jó eredményt elérni a továbbjutáshoz. Néhány rövidebb ilyen játékban egyáltalán nincsenek döntési pontok, ezek nagy része fan-made (rajongók által készített), vagy másnéven doujinshi. A doujinshi játékok is népszerűek, ezenkívül az elkészítésüket is igyekeznek megkönnyíteni szabadon felhasználható game engine-ekkel és tervezőkészletekkel. Sok VN-nél adtak szinkronhangot a karaktereknek, egyedüli kivétel a főszereplő lehet ilyenkor, még akkor is, ha az összes többi szereplőnek van szinkronja. Stílus
A visual noveleknél a történet elmondás legtöbbször első személyben történik, tehát a játékos személyesíti meg a történet főhősét, elősegítve ezzel az élmény kiteljesítését, és a cselekmény több szereplő szemszögéből történő bemutatásával elkerülik, hogy egyoldalúvá váljanak az események. Bevett szokás, hogy fő szerkezeti egységként inkább napokat vegyenek, mint fejezeteket (pl. Tsukihime, Fate/stay night), de hasonlóan gyakori az ellenkezője is, amire jó példa a még egészen új Chaos;Head vagy a Snow Sakura. Egy normál VN-ben a grafika előre beállított háttérből áll, amelyre rávetítik a szereplőket, ahol a perspektíva egyes szám első személyű, így nem láthatjuk a főszereplőt, mivel a játékos személyesíti meg. Meghatározott pontoknál viszont kifejezetten az adott eseményhez elkészített CG képeket mutat, amelyek jóval részletesebbek, és gyakran a főszereplőt is mutatják. A Chaos;Head itt is kivétel, mivel fordulópontokon kívül is sokszor változik benne a kameranézet, még inkább azt az érzetet keltve, hogy a játékos a főszereplő. Ezeket a képeket később is meg lehet nézni egy CG-galériában, de ehhez először meg is kell találni őket. Ez fontos része az újrajátszhatóságnak, mivel nem lehet minden ilyen képet egy végigjátszással megtalálni, így (is) motiválva arra, hogy a korábbitól eltérő döntéseket hozzunk, új utakat próbáljunk ki, amelyek önmagukban is érdekesek, de így még több ok van rá. Tartalom és műfaj
Sok VN romantikus irányultságú, de a sci-fi, fantasy vagy horror témájúak sem ritkák. Szokás, hogy a PC-re kiadottak tartalmazzanak ecchi jeleneteket, még akkor is, ha a történet maga nem ekörül forog. A többség azonban csak keveset, vagy egyáltalán nem tartalmaz hentai-t, és több nemrég megjelent PC-s játék minden korosztály számára játszható. A Key és KID által tervezett játékok mind ilyenek, vagy van minden korosztály által játszható verziójuk. Fordítások
Az elmúlt években a visual novelek többségét Japánban készítették, mindössze néhány, a Katawa Shoujo-hoz hasonló kivétel létezik. Alig néhányat vettek át az USÁ-ban és más országokban főként az eroge tartalommal szembeni kissé álszent ódzkodásuk miatt, az egyedüli kivételek a Hirameki-hez kötődő AnimePlay, és a Capcom Ace Attorney sorozata. A hivatalos kiadású játékokon kívül sok játéknak van más csoportok által készített fordítása olyan remekművek megismerését, amelyeket egyébként csak azok láthattak volna, akik folyékonyan beszélnek japánul, beleértve az összes elképzelhető írásjelet. Mivel a Hirameki International már nem foglalkozik visual novelek kiadásával, ezért amíg az animékkel és mangákkal ellentétben Japánon kívül nincs piaca ezeknek, addig ez a helyzet már nem fog változni, dacára annak, hogy a velük foglalkozó közösségek, és azok tagjainak puszta létszáma tekintélyes rajongótábort feltételez. De még így is sok minőségi játékot lehet látni, ezért aki kedvet érez ahhoz, hogy megismerkedjen velük, az ne várjon tovább, hanem kezdjen el egyet. Érdemes. Miért érdemes Visual Novelekkel foglalkozni?
Az élményeket, érzéseket, amiket valaki akkor szerez, amikor egy jó visual novelt olvas, nehéz úgy elmondani, hogy tényleg átérezze az, akinek beszélnek róla, ha ő maga még nem találkozott még ilyesmivel. Ezért nem is tenném. Ehelyett inkább arról beszélnék, hogy mi is az, ami egy Visual Novelt különlegessé tesz. A VN-ek nagyszerű alkotások, mert olyan érzéseket hordoznak magukban, amik egy mangában vagy animében nincsenek meg, és mindezt felejthetetlen élményeket alkotva mutatják be. Aki szeretné megtudni, mit is jelent ez, annak csak azt tudom mondani, nézzen meg egyet az ismertebbek közül. További visual novel típusok
Fogalomtár
Visual novelekkel foglalkozó nagyobb cégek
|
|
2009.09.29 11:08 / utoljára módosítva: 2009.09.29 12:45 00 / | |
|
|
2009.09.29 12:23 / utoljára módosítva: 2009.09.29 12:24 00 / | |
|
|
Minden benne van amit tudni kell és jól meg lett fogalmazva. Így most már azok is el tudnak igazodni a stylusbéli külömbségek közt akiknek az egész egykutyára ment. Egyszóval Cool!
|
|
2009.10.01 20:52 00 / | |
Offline
|
|
Kaptam választ arra, hogyan kell fordítani VN-t. Hamarosan lefordítom (angolról magyarra) s ahhoz is megírom a cikket. Még az éjszaka folyamán.
|
|
2009.10.26 14:01 00 / | |
adminyon
|
|
Ezek virtuális történetek vagy játékok. Van amelyik simán csak egy történetet mesél el képekkel a háttérben, van amelyik úgy mesél egy történetet, hogy közben téged is bevon és alkalmanként több lehetőséget ad a továbbmenetelre és ezáltal többféle befejezést kaphatsz, és van amelyik rendes játék, nem csak olvasnivaló.
Áthelyezve a Hírek / [hír] Visual novel friss 2012.03.31. topicból. /mod/ |
|
2012.04.01 16:00 / utoljára módosítva: 2012.04.01 16:00 00 / | |
|
|
aha, szóval kicsit olyan mint a "Viharfaló Titka" című kalandkönyv, amiben én lapozgatok arra amerre szeretnék, és ha hülye vagyok meg is halhatok. csak ez nem könyv hanem vizuális forma. na ez jónak tűnik.
Hát elég fure ez a winter's tale. ezek között nincs olyan ami bevon engem is a mókába? Áthelyezve a Hírek / [hír] Visual novel friss 2012.03.31. topicból. /mod/ |
|
2012.04.01 16:00 / utoljára módosítva: 2012.04.01 16:00 00 / | |
|
|
gergoking írta: Ricz írta: 3) Ne mondd, hogy egyetlen netről szedett játékot se telepítettél még. A metódus ugyanaz.Ezt úgy mondod, mintha bűn lenne eredeti játékokkal játszani (jó, persze PC-seknek lehet, hogy az XD) én a visuel novelleket nem nevezném játékoknak... mármint még érne pénzt ha... -nem cgi szemét lenne az egész. -nem pár db képből állnának... alapvetőena cgi-vel nem lenne baj, ha nem lenne oylan műanyag az egész.. de ha még az is akkor legalább lenne belőle annyi h ne 70%-ba uygan azokat a képeket mutogassa pl egy helszínnél... nem azt mondom h a vn maga szar..szerintem jó lenne ha egy kaland játékra épülne a story és úgy mi döntögetnénk el mit teszük(jó ez amoylan rpg lenen már inkább mint kaland játék:D) legalábbis nekem akkor lenne ez játék... mert most inkább vennék egy köynvet és az még tartalmasabb is mint ez... Áthelyezve a Hírek / [hír] Visual novel friss 2012.03.31. topicból. /mod/ |
|
2012.04.01 16:01 / utoljára módosítva: 2012.04.01 16:01 00 / | |
|
|
ízlések és ficamok.
Nekem meg pont ez tetszik benne, hogy nem egy rpg. AMúgy vannak rpg Visual Novel-ek is. |
|
2012.04.01 23:34 00 / | |
|
|
egyszer letöltöttem egy olyasmit mármint oylan vn amibe volt ilyen harci rész is..elég béna volt mondjuk de volt benne:D
|
|
2012.04.02 0:05 00 / | |
|
|
Nagyon kezdő vagyok az egész VN-dologban, és ezért megkérdezném, min lehet nézni(v olvassni,játszani, hogy mondjék) Visual Noveleket?
Áthelyezve a VN Ajánlás/Kérés topicból /mod/ |
|
2013.05.03 19:38 / utoljára módosítva: 2013.05.03 19:38 00 / |