A szemét elhelyezése, - szellektív hulladékgyűjtés ide- vagy oda... - hosszútávra nincs megoldva. Az ezzel foglalkozó kutatók elsődleges feladata, hogy egyre több olyan szerkezetet építsenek, ami valóban újra tudja hasznosítani a hulladékot.
A fő probléma az, hogy nagyon sok műanyag terméket nem tudnak újrafelhasználni. Az üvegek még csak-csak, de az éttermi tálcák vagy a csomagolóanyagok ugyanúgy a szeméttelepeken végzik. Egy japán kutató azonban legyártotta az első igazi újrahasznosítógépet, ami minden műanyagot felhasznál.
Akinori Ito műanyag-újrahasznosítója nem valami nagy, így nem használható ipari célra. A Blest Machine névre keresztelt gép otthoni használatra lett fejlesztve, elfér egy asztalon és minden műanyagot felhasznál. Az eljárás egyszerű, a szemetet beletesszük a gépbe, amiben egy fűtőberendezés elkezdi melegíteni a műanyagot, de csak annyira, hogy megolvadjon, az égési szintet nem éri el, így nem termel szénmonoxidot. 0,9 kg (2 font) műanyagból kb. 1,2 liter olaj (1 quart) lesz.
Ito állítása szerint, az üzemanyag, amit íly módon nyerünk ki a szemétből, egyből használhatjuk, a tűzhelybe, generátorokba, sőt, benzinné is lehet finomítani. Az ára azonban elég borsos, úgyhogy várhatunk még arra, hogy elterjedjen... 9,500 dollár (1,871,215 Ft)
szerző: Dot hugi
A fő probléma az, hogy nagyon sok műanyag terméket nem tudnak újrafelhasználni. Az üvegek még csak-csak, de az éttermi tálcák vagy a csomagolóanyagok ugyanúgy a szeméttelepeken végzik. Egy japán kutató azonban legyártotta az első igazi újrahasznosítógépet, ami minden műanyagot felhasznál.
Akinori Ito műanyag-újrahasznosítója nem valami nagy, így nem használható ipari célra. A Blest Machine névre keresztelt gép otthoni használatra lett fejlesztve, elfér egy asztalon és minden műanyagot felhasznál. Az eljárás egyszerű, a szemetet beletesszük a gépbe, amiben egy fűtőberendezés elkezdi melegíteni a műanyagot, de csak annyira, hogy megolvadjon, az égési szintet nem éri el, így nem termel szénmonoxidot. 0,9 kg (2 font) műanyagból kb. 1,2 liter olaj (1 quart) lesz.
Ito állítása szerint, az üzemanyag, amit íly módon nyerünk ki a szemétből, egyből használhatjuk, a tűzhelybe, generátorokba, sőt, benzinné is lehet finomítani. Az ára azonban elég borsos, úgyhogy várhatunk még arra, hogy elterjedjen... 9,500 dollár (1,871,215 Ft)
Forrás
A cikk a sf.blog.hu-ról származik.szerző: Dot hugi
Téma: [2010.10.28] A szemét igazi újrahasznosítása
Offline
|
|
Ez még mindig jobb mint a semmi. Legalább nem (minden) a szemétdombon hever.
|
|
2010.10.28 17:41 00 / | |
|
|
Nos szerintem nem is drága ez a gép láttam már hasonlót és az ennek a több tízszeresébe került.
Ráadásul ez még csak a prototípus úgyhogy még fejlődni fog és később majd olcsóbb is lesz. Az előttem szólóval pedig nem értek egyet mert igenis lehet a műanyagokból üzemanyagot gyártani. Magas hőfokon nagy nyomáson. A műanyagban lévő színezékek és adalékok pedig ilyen körülmények között már elbomlanak. Ezt onnan tudom hogy vegyész technikusként végeztem és ezt is tanulnunk kellett sőt vizsgáztunk is belőle. |
|
2010.10.28 17:45 00 / | |
|
|
amíg nem 95-ös benzin folyik ki belőle, addig a földi halandók otthonaiban semmit sem ér. mit kezdjenek a keletkező olajjal, kopogtassanak be a TVK kapuján, hogy hoztam 2 liter olajat? hát kiröhögik az embert.
nagy méretekben kell csinálni, hogy értelme is legyen. vagy a kommunális hulladékot válogatni és azt újrahasznosítani. vagy már háznál szelektíven gyűjteni. az még korántsem elfogadható, mint pl nálunk, hogy a 2500 fős faluban van 2 konténer. plusz ha már nagy tételben csináljuk, akkor lehet mást is csinálni az összegyűjtött műanyagokból, pl műanyagot ismét. |
|
2010.10.28 19:20 00 / | |
|
|
Ez tényleg nagyon érdekes, de aki kicsit is foglalkozott ilyesmivel annak azonnal levágós, hogy valami sántít. Jómagam nem vagyok nagy kémikus, de volt szerencsém 4 félévnyit lehallgatni és szerves kémiából a műanyagokról nem emlékszem ilyesmire. Addig okés, hogy megolvasztja, de hogy ezt a keletkező trutyit elégessük??! Vidéken a szegényebb helyeken nagy gond, hogy a parasztok PET palackkal fűtenek, amivel csak 3 hiba van: rossz a fűtőértéke, mérgező aromás szénhidrogéneket termel, (mert vaskályhában nincs tökéletes égés) és a kéményt pár tél alatt szétmarja a keletkező savas kémhatású gáz.
Összegezve, értem én, hogy a különböző szénláncokból képezhetünk olajat és benzint is, de ez nem ilyen egyszerű. Ezért van vegyipar, és nem egy asztali kütyüben készülnek. Szerintem itt csak speciális műanyagokról lehet szó, amik amúgy is könnyen bomlanak (mint a biológiailag bontható műanyagok, melyekben mikrobuborékok vannak, hogy a mikróbáknak legyen honnan megkezdeni a degradálást) és ezeket olvasztja be, de hogy ebből benzin legyen, az erős túlzás... Ötletnek mindenesetre nagyon jó, de szerintem erősen szépítették a dolgokat. (Ez csak magánvélemény, aki jobban ért kémiához az nyugodtan javítson ki mert lehet tévedek) Tényleg nagyon fontos a hulladék kezelése és újrahasználata is ha lehetséges, de először a termelést kéne visszafogni, nem a keletkezettet hulladékot megetetni a néppel. Magyarországon, ahol a kommunális hulladék több mint fele még mindig lerakóba kerül, és évente több mint 100millió tonna keletkezik... Akit érdekel nézze meg Turát, vagy az Aszódi veszélyes hulladéklerakót, mit temetünk el a föld alá és mekkora területen... |
|
2010.10.28 19:44 00 / | |
|
|
hm.... a gazdag ÖKOsok megengedhetik maguknak.... de igazán ötletes, csak az árával kicsit szembeótközik az ember..
de ez is nyilván idővel olcsóbb lesz |
|
2010.10.28 22:20 00 / | |
|
|
Kíváncsi vagyok hogy olvasztja meg a hőre keményedő műanyagokat
|
|
2010.10.28 22:50 00 / | |
|
|
Remek ötlet. Kár hogy itthon nem lehetne használni. Ha ugyanis az így keletkező üzemanyagot a kocsidba töltöd jövedéki termékkel való visszaélést követsz el, aminek büntetési tétele 1-5 év börtönben letöltendő szabadságvesztés+bírság.
Éljen a magyar jog! |
|
2010.10.28 22:56 00 / | |
|
|
Én nem tartom kamunak ez a technológia már németországban is kezd gyerekcipőben járni és szerintem egy ilyen gépnek nem kell feltétlenül félszobányinak lennie.Az adalékanyagokkal sincs általában gond mert mint például a PET eredeti nevén poli-etilén csak eténből áll mejnek kettős kötései összekapcsolódtak egy hosszú láncá ezért poli mert sok etén összekapcsolódásával jött létre.Az etén csak szénből és hidrogénből áll tökéletlen égésekor is maximum szén keletkezhet,tény hogy előfordulhatnak benne lágyitók és öregedésgátlók de ezek rendszerint ártalmatlanok és ugyan ez vonatkozik a hasonló műanyagokra is mint a poli-propilén és a poli-butén melyeknél ha telítjük a kiindulási mulekulákat vagyis adunk hozzájuk fejenként 2-2 hidrogént akkor ugyan az a propán meg bután lesz belőlük amit vagy palackozott gáz vagy vezetékes gázként elégetünk otthonainkban.A probléma az olyan műanyagoknál lehet mint a PVC. A PVC vagyis a poli-vinil-clorid klórt tartalmaz mely az égetés során HCL-gázzá alakul amit az egyik kolléga nagyon jól mondott ez a HCL vízben oldódva sósavat hoz létre, és gép ide vagy oda a klórral nem lehet mit csinálni.Mindezt összevetve véleményem szerint a gép korlátai abban rejlenek hogy mégiscsak valamenyire szelektálni kell hacsak nem akarunk klórt eregetni a kéményünkön(tegyük hozzá hogy én sem tudom megkülömböztetni a színezett pvc-t a más műanyagoktól)és végülis éves szinten mit érünk 20 liter nyersolajjal,ennek a gépnek van jövője de csakis iparilag már csak azért is mert kevesen vannak akik a konyhájukban egy bögre büdös olajjal akarnak rohangálni.
|
|
2010.10.28 23:22 00 / | |
Offline
|
|
Ahhoz, hogy megolvasszuk benne a műanyagokat (minden típust, válogatás nélkül érdekes lenne...) vajon mennyi energiát használ fel a fűtőszál? Azt meg ugye környezetszennyező, üvegházgáz-termelő üzemek állítják elő fosszilis energiahordozókból. Ha működik is a kis kütyü, akkor is létjogosultsága és értelme csak akkor lenne, ha az általa felhasznált energiát újratermelődő forrásból biztosítanánk számára. Addig meg inkább szépen rakjuk le a hulladékot jól kivitelezett lerakóba, ahonnan 20-50 év múlva a megfelelő technológia megjelenésekor ki lehet majd bányászni és újrahasznosítani. Pár évtized múlva úgyis kénytelenek leszünk valami jó megoldást találni arra, miből legyen műanyag, mert addigra elégettük a hozzá nélkülözhetetlen olajat...
|
|
2010.10.29 7:04 00 / | |
|
|
Az oké hogy két legyet akarnak ütni egy csapással(hulladék és üzemanyag probléma). De szerintem már ott hibás a felfogás hogy belső égésű motorokhoz gyártunk üzemanyagot. Keressetek rá a neten a Tata CityCAT-re. Sűrített levegővel menő autó. Rádugod otthon a 240-re és feltölti magát egy beépített kompresszorral, kb 3-400 Ft-ért. Egy feltöltéssel 100km-t tud megtenni és a max sebessége 110km/óra. Azoknak tökéletes akik mondjuk egy nagyváros vonzáskörzetében élnek és a nagyvárosba járnak dolgozni. Az elektromos energiát elő lehet állítani megújuló forrásokból is, de egy hagyományos erőmű is még mindig jobb hatásfokkal állítja elő az energiát mint egy benzin/diesel motor. És ez nem csak egy félmegoldás mint pl a hibrid hajtás ahol 100 kilométerenként 1-1,5 litert spórolunk. A nyomatéka ugyanúgy jó mint egy elektro-motornak és alapjárat se kell neki meg váltó se. A lényeges különbség egy elektromos autóhoz képest hogy hangosabb, de nem kell 2-3 évenként cserélgetni a méregdrága aksikat. A zajt meg mint tudjuk szigetelni lehet. A levegő egyébként nem tűzveszélyes anyag.
Érdekes módon a világ magas olajigényű területein (Amerika, Európa) nem engedik a behozatalát, míg a "lepukkantabb" területeken már taxiznak is vele. És még ki tudja milyen megoldások vannak még eltemetve egy-egy fiók mélyén gazdasági okokból Kábé ennyit az alternatív üzemanyagokról. A fejlődés nem feltétlenül rossz dolog. Az otto motort 100 éve találták fel, azóta erősen elavult technológia. Vannak már jobb megoldások is... Nektek mi a véleményetek? |
|
2010.10.29 10:35 / utoljára módosítva: 2010.10.29 10:47 00 / |