A legjobban Scarlett Johansson és a Ghost in the Shell készítői szívhatják meg, mert elég volt egy darab forgatási kép a készülő filmből, hogy elinduljon a lavina. Hosszabb távon még komoly gondok lehetnek ebből, mert Hollywood túl sokat várt a nem csak sztereotipikus biodíszletnek szánt ázsiai karakterek felépítésével, és hiába igényli a közönség egyre hangosabban a változást, egyszerűen nincs vagy csak nagyon szűk a merítési lehetőség.
A Ghost in the Shellt követő felháborodás után Max Landis, Az erő krónikája és a BeSZERvezve forgatókönyvírója a Youtube-on próbálta megvédeni azt a döntést, hogy egy eredetileg japán mű, japán nevű, japán etnikumú főszerepére egy fehér nőt választottak.
Landis kifakadásának lényege, hogy akik kritizálják a döntést, nem ismerik, hogyan működik az amerikai filmipar. A Ghost in the Shell az egyik legfontosabb anime, ami már hosszú évek óta készül, de csak most tűnik úgy, hogy tényleg lesz is belőle valami. Ez egy cyberpunk alapmű, robotokkal meg futurisztikus Tokióval, vagyis képtelenség nagy költségvetés nélkül leforgatni élő szereplőkkel.
Márpedig ahhoz, hogy egy minimum 100 milliós filmre egy stúdió pénzt adjon, bizony látni kell a fejeseknek, hogy ez a befektetés megtérül. A megtérülés egyik alapja ilyen költségvetés esetében, hogy a stúdió olyan színész(eke)t választ, akiknek a piaci népszerűsége valószínűsíti az anyagi megtérülést. Az előző évszázaddal ellentétben mára alig maradt olyan A listás hollywoodi sztár, aki pusztán a személyével képes hatalmas tömegeket bevinni a mozikba.
A Ghost in the Shell eredetileg egy manga, amiből később több anime adaptáció is készült. Ilyen az 1995-ös, azonos című nagyjátékfilm, amit nemcsak a japán animációs filmek egyik legjobbjának tartanak, de ott a helye a cyberpunk műfaj legfontosabb alkotásai között is. Ez is egyike a '80-as évek végétől a '90-es évek végéig tartó aranykornak, amikor a nyugati közönség is elkezdte magának felfedezni az animéket olyan ma már kultikusnak számító alkotásokon keresztül, mint az Akira, Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebop vagy éppen a Ghost in the Shell.
A műfaj népszerűségéről sokat elmond, hogy az Akirának a megfilmesítési jogai már 2002 óta a Warnernél vannak, 2008-ban pedig a DreamWorks és a Fox is vett magának egy-egy kultikus japán brandet – előbbi gyártja a jövőre mozikba kerülő Ghost in the Shellt, utóbbi pedig a Cowboy Beboppal szív lassan tíz éve. Hiába beszélünk komplex, kidolgozott világokról, amik szinte könyörögnek egy 100 milliós hollywoodi blockbusterért, szinte az összes ilyen projekt el van átkozva. A legtöbb sokszor még a forgatókönyv-fejlesztésig sem jut el, de ami igen, az is még évekig kallódik a legjobb pillanatra várva. Ami esetleg meg elkészül, az olyan hitvány ócskaság, mint a számos filmes bűn mellett a whitewashing klasszikus példáját megtestesítő Az utolsó léghajlító vagy a Dragon Ball: Evolúció.
A Ghost in the Shell esetében az a fő probléma, hogy a központi karakter, Motoko Kusanagi japán, miközben Scarlett Johansson nagyon nem az. Ez még nem feltétlenül lenne baj, de itt most hadd idézzem KA-Steve mikroblogger véleményét arról, hogy miért mutat túl az egyszerű whitewashingon Johansson szereplése.
„Az, hogy a Motoko Kusanagi japán, Japánban nevelkedett és japán testet választ magának (merthogy ugye az egész teste protézis), az a karakterének alapvető része. Ha mondjuk minden ugyanez, csak épp egy nem japán testet választ magának, az is egy működő sztori lehetne, csak ugye akkor egy nagyon más karakterről beszélünk, tökre más a viszonya saját magához, a saját kultúrájához stb., stb. Mindez ugye egy olyan filmben, aminek az egész sztorija arról szól, hogy a főhős és a fő gonosz azon agyal, hogy mit jelent az, hogy kik vagyunk, mennyiben határozza meg ezt a testünk, létezik-e ugyanaz az ember egyáltalán, ha másik testet kap stb. Ami egyrészt több ezer éves filozófiai kérdések új köntösben, másrészt amúgy a következő évtizedekben ennek gyakorlati jelentőségei is lesznek, amint a technológiai fejlődés eljut odáig, hogy mi is szembesüljünk ilyen helyzetekkel. És akkor fogják magukat, és lecserélik a főhős testét egy teljesen indokolatlanra.” Szóval minden jel arra utal, hogy az új Ghost in the Shell film nem csak a főhős származásába nyúlt bele, de a kultikus anime egyik esszenciális részletébe is. Japánban viszont teljesen másként látják.
A Hollywood Reporter megszólaltatta az üggyel kapcsolatban a Kodansha kiadót, ami először jelentette meg a Ghost in the Shell mangát 1989-ben. A cég képviselője remek választásnak tartja Johanssont, és elmondása szerint soha nem tervezték, hogy Motoko Kusanagit élő szereplős filmben egy japán színésznő alakítsa, sőt, szerintük csak jót tesz a filmnek, hogy Scarlett Johansson ismertségét felhasználva megismeri a világ az egyik legjobb japán animációs filmet.
A Ghost in the Shellt követő felháborodás után Max Landis, Az erő krónikája és a BeSZERvezve forgatókönyvírója a Youtube-on próbálta megvédeni azt a döntést, hogy egy eredetileg japán mű, japán nevű, japán etnikumú főszerepére egy fehér nőt választottak.
Landis kifakadásának lényege, hogy akik kritizálják a döntést, nem ismerik, hogyan működik az amerikai filmipar. A Ghost in the Shell az egyik legfontosabb anime, ami már hosszú évek óta készül, de csak most tűnik úgy, hogy tényleg lesz is belőle valami. Ez egy cyberpunk alapmű, robotokkal meg futurisztikus Tokióval, vagyis képtelenség nagy költségvetés nélkül leforgatni élő szereplőkkel.
Márpedig ahhoz, hogy egy minimum 100 milliós filmre egy stúdió pénzt adjon, bizony látni kell a fejeseknek, hogy ez a befektetés megtérül. A megtérülés egyik alapja ilyen költségvetés esetében, hogy a stúdió olyan színész(eke)t választ, akiknek a piaci népszerűsége valószínűsíti az anyagi megtérülést. Az előző évszázaddal ellentétben mára alig maradt olyan A listás hollywoodi sztár, aki pusztán a személyével képes hatalmas tömegeket bevinni a mozikba.
A Ghost in the Shell eredetileg egy manga, amiből később több anime adaptáció is készült. Ilyen az 1995-ös, azonos című nagyjátékfilm, amit nemcsak a japán animációs filmek egyik legjobbjának tartanak, de ott a helye a cyberpunk műfaj legfontosabb alkotásai között is. Ez is egyike a '80-as évek végétől a '90-es évek végéig tartó aranykornak, amikor a nyugati közönség is elkezdte magának felfedezni az animéket olyan ma már kultikusnak számító alkotásokon keresztül, mint az Akira, Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebop vagy éppen a Ghost in the Shell.
A műfaj népszerűségéről sokat elmond, hogy az Akirának a megfilmesítési jogai már 2002 óta a Warnernél vannak, 2008-ban pedig a DreamWorks és a Fox is vett magának egy-egy kultikus japán brandet – előbbi gyártja a jövőre mozikba kerülő Ghost in the Shellt, utóbbi pedig a Cowboy Beboppal szív lassan tíz éve. Hiába beszélünk komplex, kidolgozott világokról, amik szinte könyörögnek egy 100 milliós hollywoodi blockbusterért, szinte az összes ilyen projekt el van átkozva. A legtöbb sokszor még a forgatókönyv-fejlesztésig sem jut el, de ami igen, az is még évekig kallódik a legjobb pillanatra várva. Ami esetleg meg elkészül, az olyan hitvány ócskaság, mint a számos filmes bűn mellett a whitewashing klasszikus példáját megtestesítő Az utolsó léghajlító vagy a Dragon Ball: Evolúció.
A Ghost in the Shell esetében az a fő probléma, hogy a központi karakter, Motoko Kusanagi japán, miközben Scarlett Johansson nagyon nem az. Ez még nem feltétlenül lenne baj, de itt most hadd idézzem KA-Steve mikroblogger véleményét arról, hogy miért mutat túl az egyszerű whitewashingon Johansson szereplése.
„Az, hogy a Motoko Kusanagi japán, Japánban nevelkedett és japán testet választ magának (merthogy ugye az egész teste protézis), az a karakterének alapvető része. Ha mondjuk minden ugyanez, csak épp egy nem japán testet választ magának, az is egy működő sztori lehetne, csak ugye akkor egy nagyon más karakterről beszélünk, tökre más a viszonya saját magához, a saját kultúrájához stb., stb. Mindez ugye egy olyan filmben, aminek az egész sztorija arról szól, hogy a főhős és a fő gonosz azon agyal, hogy mit jelent az, hogy kik vagyunk, mennyiben határozza meg ezt a testünk, létezik-e ugyanaz az ember egyáltalán, ha másik testet kap stb. Ami egyrészt több ezer éves filozófiai kérdések új köntösben, másrészt amúgy a következő évtizedekben ennek gyakorlati jelentőségei is lesznek, amint a technológiai fejlődés eljut odáig, hogy mi is szembesüljünk ilyen helyzetekkel. És akkor fogják magukat, és lecserélik a főhős testét egy teljesen indokolatlanra.” Szóval minden jel arra utal, hogy az új Ghost in the Shell film nem csak a főhős származásába nyúlt bele, de a kultikus anime egyik esszenciális részletébe is. Japánban viszont teljesen másként látják.
A Hollywood Reporter megszólaltatta az üggyel kapcsolatban a Kodansha kiadót, ami először jelentette meg a Ghost in the Shell mangát 1989-ben. A cég képviselője remek választásnak tartja Johanssont, és elmondása szerint soha nem tervezték, hogy Motoko Kusanagit élő szereplős filmben egy japán színésznő alakítsa, sőt, szerintük csak jót tesz a filmnek, hogy Scarlett Johansson ismertségét felhasználva megismeri a világ az egyik legjobb japán animációs filmet.
Téma: [2016.05.14] A Ghost in the Shell film buktatói
|
|
Ritka az olyan anime, amiben pl. a japán szereplők a népcsoportra jellemző külsőnek megfelelően vannak megrajzolva ...
A GitS-ben se sok ázsiai figurát látni; Motoko és a társai pedig pláne nem úgy néznek ki ... |
|
2016.05.15 0:25 00 / | |
|
|
Sinesol írta: A hozzászólásod első felét olvasva, ugy tűnik sok minden neked sem jött át neked a Gits-ből...Scarlett Johansson meg tehetséges színésző? A nap vicce, hiszen kb csak egy eyecandy minden filmben, színészi kvalitást nem mutatott sosem. Elég sok mindent tudok és az hogy a GITS-ben japán testet öltött a robot esetünkben Motoko, nem jelent semmit hiszen ha emlékeim nem csalnak nem egy testet birtokolt az animében sem. SŐT! Az ADAPTÁCIÓ fogalma nem azt jelenti egyébként sem, hogy egy termék lemásolása hanem a termék alapján készülő mű. Ergo nem muszáj pontról pontra követni az eredeti alkotást. Eleve nem is lenne értelme mert minek nézzük meg ugyan azt live-ban amit már láttunk animében? Ami Scarlett kvalitásait illeti nem csak a hype filmeket meg azokat ahol kirakati babának sorozták be kellene megnézned és akkor máris más lenne az összkép. Hány filmet láttál tőle? Mármint azok közül ami nem agyon hypeolt Marvel vagy egyéb random shit film? A hozzászólásodból ítélve egyet sem. 4-szer jelölték Golden Globe-ra ha azokat a filmeket megnézed tőle máris láthatod hogy nem csak kirakati baba. Arról nem tehet hogy csak azokat látja tőle a többség, mert ugye manapság már nem divat nézni olyan filmeket amiket nem reklámoznak 5 percenként. Egyébként a SOSEM eléggé erős kijelentés hiszen ehhez minden filmjét kellett látnod és hát több mint 40 filmje van. Szóval ezt a kijelentést vond vissza amíg nem láttad mindet. |
|
2016.05.15 0:29 00 / | |
Offline
|
|
Még mielőtt valaki nagyon belelovalja magát kitisztázom ezt a "Holnap határa" dolgot, mert külföldi fórumokon is elő szokott jönni. Az a probléma hogy light novelből készült a film, ami kb. egy könyv. Egy manga/anime viszont egy teljes képi világot biztosít. Így hülyeség idecitálni azt hogy "de a Holnap határa is jó lett".
|
|
2016.05.15 1:08 00 / | |
Offline
|
|
Valami barom írta: Az, hogy a Motoko Kusanagi japán, Japánban nevelkedett és japán testet választ magának (merthogy ugye az egész teste protézis), az a karakterének alapvető része.Tipikus "mindennelbajomvan" emberek, akik imádnak belekötni dolgokba. Scarlett kinézetileg jó Motoko lesz. A karakter színészi megvalósítása miatt sokkal jobban aggódnék. Scarlett inkább egy popcornszínésznő. Személy szerint kedvelem az alakításait, nincs vele semmi baj, de egy őrnagy túl nagy falat neki. Igazából a jelenlegi felhozatalból nem hinném, hogy akadna méltó név a szerepre. Btw ez a hír már ezer éves de mindegy. |
|
2016.05.15 1:24 00 / | |
Offline
|
|
DarkEagle írta: A sok szánalmas idióta kocka beleszól a filmgyártásba mintha értene hozzá. Látott két animét, közben azt se tudja miről szól a GITS. Manapság divat utálni mindent. Ki a francot érdekel hogy nem japán a főszereplő. Motoko sem az. Ő EGY KICSESZETT ROBOT!!!! Egy robotnak nincs se személyisége se etnikuma. Innentől kezdve nincs miről beszélni.Az animében egyedül azért volt japán neve és külseje mert az anime JAPÁNBAN KÉSZÜLT! ENNYI! A Dragon Ball film sem azért bukott meg mert szarok voltak a színészek hanem azért mert szar volt a forgatókönyv. Választottak egy tehetséges színésznőt és kész nekem ennyi elég. Inkább a RENDEZŐ miatt kéne forrongani mert a "hosszú" pályafutása alatt még egyetlen egy jó filmet sem csinált!!! És így a végére megkérdezném a fanyalgó "hozzáértőket". HOL VOLTATOK MIKOR KIJÖTT AZ SNK Live-Action? Tudtommal az animében egyedül Mikasa japán és ő is csak félig. A filmben mégis MINDEN EGYES SZEREPLŐ JAPÁN!!! Japánt miért nem húzzák karóba mikor "Yellow-washingol" ha már van "whitewashing" Egyébként ez a hírnek nevezett valami már vagy 2 hónapos. Azóta kb senkit nem érdekel hogy ki a szereplő, nem hogy a film. Nem mellesleg, külsőleg tökéletes Motoko lett Scarlett! Ha robot, ha nem! Fontos a színész választás, mert ha nem adja vissza a karaktert akkor lőttek a filmnek.A DB filmnél ugyan ez volt, még hogy forgatókönyv, ha nem adja vissza azt a jellegzetes érzést amit az anime,vagy manga tud, mi értelme? A színész választásnál pedig nem a nemzetiségre gondolok , hanem tudjon olyan érzést kelteni benned, mint az "robot" tud, vagy tudott. |
|
2016.05.15 1:31 00 / | |
|
|
Miért érzem úgy, hogy ebből nem egy Szárnyas Fejvadász szintű mű lesz? Én egyébként nem értem, ennyire semmilyen fantázia nincs Hollywoodban hogy mostmár mindenről feldolgozás kell? Egyébként meg minek könyörgöm, az eredeti animefilm IS film! Ráadásul k...va jó film, kultfilm. Még magunknak a japánoknak is beletört a bicskájuk abba, hogy élőszereplőssé tegyenek animéket,mert nem adja vissza azt a hangulatot, azt az üzenetet amit egy anime, egy rajzfilm igen. Itt ahol kiemelten fontos az atmoszféra, majd ide nyomják be Scarlett Feszesaseggem Johannsont szőke meg vörös helyett most feketébe, meg pakolják tele elcseszett CGIal? Na nehogymár. Oké, pénzről szól a dolog, Ghost in the Shell film, minden rajongó majd megnézi, megtérülés és profitráta pipa és egy újabb elcseszett középszerű, hollywoodi szar feldolgozással leszünk gazdagabbak. Szánalmas
|
|
2016.05.15 4:24 00 / | |
|
|
A kommenteket olvasva.
|
|
2016.05.15 4:32 00 / | |
Offline
|
|
DarkEagle írta: A sok szánalmas idióta kocka beleszól a filmgyártásba mintha értene hozzá. Látott két animét, közben azt se tudja miről szól a GITS. Manapság divat utálni mindent. Ki a francot érdekel hogy nem japán a főszereplő. Motoko sem az. Ő EGY KICSESZETT ROBOT!!!! Egy robotnak nincs se személyisége se etnikuma. Innentől kezdve nincs miről beszélni.Szerintem nézd meg újra az egész Ghost in the Shell-t az elejétől mert már az alapoknál elszúrtad a dolgot. Először is Motoko nem robot hanem android. Lényeges különbség hogy míg egy robot gyárban készül addig az android eredetileg ember volt aki később gép testbe "költözött" Másodszor hogy a robotoknak nincs személyisége az a GITS-ben megint csak nem igaz. Lásd például Tachikomák, de van más példa is. |
|
2016.05.15 7:43 / utoljára módosítva: 2016.05.15 7:57 00 / | |
Offline
|
|
Skorpio18 Motoko kiborg, nem android. Az androird az emberszabású robot.
|
|
2016.05.15 7:50 00 / | |
Offline
|
|
Igen már én is rájöttem hogy elírtam De gondolom azért érthető mire gondoltam
|
|
2016.05.15 7:58 00 / |