A legjobban Scarlett Johansson és a Ghost in the Shell készítői szívhatják meg, mert elég volt egy darab forgatási kép a készülő filmből, hogy elinduljon a lavina. Hosszabb távon még komoly gondok lehetnek ebből, mert Hollywood túl sokat várt a nem csak sztereotipikus biodíszletnek szánt ázsiai karakterek felépítésével, és hiába igényli a közönség egyre hangosabban a változást, egyszerűen nincs vagy csak nagyon szűk a merítési lehetőség.
A Ghost in the Shellt követő felháborodás után Max Landis, Az erő krónikája és a BeSZERvezve forgatókönyvírója a Youtube-on próbálta megvédeni azt a döntést, hogy egy eredetileg japán mű, japán nevű, japán etnikumú főszerepére egy fehér nőt választottak.
Landis kifakadásának lényege, hogy akik kritizálják a döntést, nem ismerik, hogyan működik az amerikai filmipar. A Ghost in the Shell az egyik legfontosabb anime, ami már hosszú évek óta készül, de csak most tűnik úgy, hogy tényleg lesz is belőle valami. Ez egy cyberpunk alapmű, robotokkal meg futurisztikus Tokióval, vagyis képtelenség nagy költségvetés nélkül leforgatni élő szereplőkkel.
Márpedig ahhoz, hogy egy minimum 100 milliós filmre egy stúdió pénzt adjon, bizony látni kell a fejeseknek, hogy ez a befektetés megtérül. A megtérülés egyik alapja ilyen költségvetés esetében, hogy a stúdió olyan színész(eke)t választ, akiknek a piaci népszerűsége valószínűsíti az anyagi megtérülést. Az előző évszázaddal ellentétben mára alig maradt olyan A listás hollywoodi sztár, aki pusztán a személyével képes hatalmas tömegeket bevinni a mozikba.
A Ghost in the Shell eredetileg egy manga, amiből később több anime adaptáció is készült. Ilyen az 1995-ös, azonos című nagyjátékfilm, amit nemcsak a japán animációs filmek egyik legjobbjának tartanak, de ott a helye a cyberpunk műfaj legfontosabb alkotásai között is. Ez is egyike a '80-as évek végétől a '90-es évek végéig tartó aranykornak, amikor a nyugati közönség is elkezdte magának felfedezni az animéket olyan ma már kultikusnak számító alkotásokon keresztül, mint az Akira, Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebop vagy éppen a Ghost in the Shell.
A műfaj népszerűségéről sokat elmond, hogy az Akirának a megfilmesítési jogai már 2002 óta a Warnernél vannak, 2008-ban pedig a DreamWorks és a Fox is vett magának egy-egy kultikus japán brandet – előbbi gyártja a jövőre mozikba kerülő Ghost in the Shellt, utóbbi pedig a Cowboy Beboppal szív lassan tíz éve. Hiába beszélünk komplex, kidolgozott világokról, amik szinte könyörögnek egy 100 milliós hollywoodi blockbusterért, szinte az összes ilyen projekt el van átkozva. A legtöbb sokszor még a forgatókönyv-fejlesztésig sem jut el, de ami igen, az is még évekig kallódik a legjobb pillanatra várva. Ami esetleg meg elkészül, az olyan hitvány ócskaság, mint a számos filmes bűn mellett a whitewashing klasszikus példáját megtestesítő Az utolsó léghajlító vagy a Dragon Ball: Evolúció.
A Ghost in the Shell esetében az a fő probléma, hogy a központi karakter, Motoko Kusanagi japán, miközben Scarlett Johansson nagyon nem az. Ez még nem feltétlenül lenne baj, de itt most hadd idézzem KA-Steve mikroblogger véleményét arról, hogy miért mutat túl az egyszerű whitewashingon Johansson szereplése.
„Az, hogy a Motoko Kusanagi japán, Japánban nevelkedett és japán testet választ magának (merthogy ugye az egész teste protézis), az a karakterének alapvető része. Ha mondjuk minden ugyanez, csak épp egy nem japán testet választ magának, az is egy működő sztori lehetne, csak ugye akkor egy nagyon más karakterről beszélünk, tökre más a viszonya saját magához, a saját kultúrájához stb., stb. Mindez ugye egy olyan filmben, aminek az egész sztorija arról szól, hogy a főhős és a fő gonosz azon agyal, hogy mit jelent az, hogy kik vagyunk, mennyiben határozza meg ezt a testünk, létezik-e ugyanaz az ember egyáltalán, ha másik testet kap stb. Ami egyrészt több ezer éves filozófiai kérdések új köntösben, másrészt amúgy a következő évtizedekben ennek gyakorlati jelentőségei is lesznek, amint a technológiai fejlődés eljut odáig, hogy mi is szembesüljünk ilyen helyzetekkel. És akkor fogják magukat, és lecserélik a főhős testét egy teljesen indokolatlanra.” Szóval minden jel arra utal, hogy az új Ghost in the Shell film nem csak a főhős származásába nyúlt bele, de a kultikus anime egyik esszenciális részletébe is. Japánban viszont teljesen másként látják.
A Hollywood Reporter megszólaltatta az üggyel kapcsolatban a Kodansha kiadót, ami először jelentette meg a Ghost in the Shell mangát 1989-ben. A cég képviselője remek választásnak tartja Johanssont, és elmondása szerint soha nem tervezték, hogy Motoko Kusanagit élő szereplős filmben egy japán színésznő alakítsa, sőt, szerintük csak jót tesz a filmnek, hogy Scarlett Johansson ismertségét felhasználva megismeri a világ az egyik legjobb japán animációs filmet.
A Ghost in the Shellt követő felháborodás után Max Landis, Az erő krónikája és a BeSZERvezve forgatókönyvírója a Youtube-on próbálta megvédeni azt a döntést, hogy egy eredetileg japán mű, japán nevű, japán etnikumú főszerepére egy fehér nőt választottak.
Landis kifakadásának lényege, hogy akik kritizálják a döntést, nem ismerik, hogyan működik az amerikai filmipar. A Ghost in the Shell az egyik legfontosabb anime, ami már hosszú évek óta készül, de csak most tűnik úgy, hogy tényleg lesz is belőle valami. Ez egy cyberpunk alapmű, robotokkal meg futurisztikus Tokióval, vagyis képtelenség nagy költségvetés nélkül leforgatni élő szereplőkkel.
Márpedig ahhoz, hogy egy minimum 100 milliós filmre egy stúdió pénzt adjon, bizony látni kell a fejeseknek, hogy ez a befektetés megtérül. A megtérülés egyik alapja ilyen költségvetés esetében, hogy a stúdió olyan színész(eke)t választ, akiknek a piaci népszerűsége valószínűsíti az anyagi megtérülést. Az előző évszázaddal ellentétben mára alig maradt olyan A listás hollywoodi sztár, aki pusztán a személyével képes hatalmas tömegeket bevinni a mozikba.
A Ghost in the Shell eredetileg egy manga, amiből később több anime adaptáció is készült. Ilyen az 1995-ös, azonos című nagyjátékfilm, amit nemcsak a japán animációs filmek egyik legjobbjának tartanak, de ott a helye a cyberpunk műfaj legfontosabb alkotásai között is. Ez is egyike a '80-as évek végétől a '90-es évek végéig tartó aranykornak, amikor a nyugati közönség is elkezdte magának felfedezni az animéket olyan ma már kultikusnak számító alkotásokon keresztül, mint az Akira, Neon Genesis Evangelion, Cowboy Bebop vagy éppen a Ghost in the Shell.
A műfaj népszerűségéről sokat elmond, hogy az Akirának a megfilmesítési jogai már 2002 óta a Warnernél vannak, 2008-ban pedig a DreamWorks és a Fox is vett magának egy-egy kultikus japán brandet – előbbi gyártja a jövőre mozikba kerülő Ghost in the Shellt, utóbbi pedig a Cowboy Beboppal szív lassan tíz éve. Hiába beszélünk komplex, kidolgozott világokról, amik szinte könyörögnek egy 100 milliós hollywoodi blockbusterért, szinte az összes ilyen projekt el van átkozva. A legtöbb sokszor még a forgatókönyv-fejlesztésig sem jut el, de ami igen, az is még évekig kallódik a legjobb pillanatra várva. Ami esetleg meg elkészül, az olyan hitvány ócskaság, mint a számos filmes bűn mellett a whitewashing klasszikus példáját megtestesítő Az utolsó léghajlító vagy a Dragon Ball: Evolúció.
A Ghost in the Shell esetében az a fő probléma, hogy a központi karakter, Motoko Kusanagi japán, miközben Scarlett Johansson nagyon nem az. Ez még nem feltétlenül lenne baj, de itt most hadd idézzem KA-Steve mikroblogger véleményét arról, hogy miért mutat túl az egyszerű whitewashingon Johansson szereplése.
„Az, hogy a Motoko Kusanagi japán, Japánban nevelkedett és japán testet választ magának (merthogy ugye az egész teste protézis), az a karakterének alapvető része. Ha mondjuk minden ugyanez, csak épp egy nem japán testet választ magának, az is egy működő sztori lehetne, csak ugye akkor egy nagyon más karakterről beszélünk, tökre más a viszonya saját magához, a saját kultúrájához stb., stb. Mindez ugye egy olyan filmben, aminek az egész sztorija arról szól, hogy a főhős és a fő gonosz azon agyal, hogy mit jelent az, hogy kik vagyunk, mennyiben határozza meg ezt a testünk, létezik-e ugyanaz az ember egyáltalán, ha másik testet kap stb. Ami egyrészt több ezer éves filozófiai kérdések új köntösben, másrészt amúgy a következő évtizedekben ennek gyakorlati jelentőségei is lesznek, amint a technológiai fejlődés eljut odáig, hogy mi is szembesüljünk ilyen helyzetekkel. És akkor fogják magukat, és lecserélik a főhős testét egy teljesen indokolatlanra.” Szóval minden jel arra utal, hogy az új Ghost in the Shell film nem csak a főhős származásába nyúlt bele, de a kultikus anime egyik esszenciális részletébe is. Japánban viszont teljesen másként látják.
A Hollywood Reporter megszólaltatta az üggyel kapcsolatban a Kodansha kiadót, ami először jelentette meg a Ghost in the Shell mangát 1989-ben. A cég képviselője remek választásnak tartja Johanssont, és elmondása szerint soha nem tervezték, hogy Motoko Kusanagit élő szereplős filmben egy japán színésznő alakítsa, sőt, szerintük csak jót tesz a filmnek, hogy Scarlett Johansson ismertségét felhasználva megismeri a világ az egyik legjobb japán animációs filmet.
Téma: [2016.05.14] A Ghost in the Shell film buktatói
|
|
Heh. A progresszívak ismét keverik a szart. Ennyi és nem több.
|
|
2016.05.14 18:53 00 / | |
|
|
Én ugyan szeretem Scarlett Johansson de mivel a Ghost in the Shell nem csupán egy klasszikus de híres manga/anime így nem is csoda hogy a közönség egy japán vagy éppen ázsiai színésznőért kiált.
Meg lett említve a Holnap Határa, ehhez annyit mondanék hogy igen az valóban király de azt is tegyük hozzá hogy egy olyan mangát szedtek elő amit jóval kevesebben ismernek így az amerikai változat várható volt hogy jól sül el. |
|
2016.05.14 18:55 00 / | |
Offline
|
|
Őszintén, én nem látom a problémát.
1. Attól függetlenül is filozófia kérdés marad a fent említett gondolat, hogy nem "japán lett a teste", ha engem kérdeztek. 2. Azt el kell áruljam, hogy még az életben soha nem láttam Scarlett Johanssont, szóval a színészi képességeiről nem tudok nyilatkozni, de nekem bejön a választás. Úgy értem, a rajzolásban sem az mutatkozik meg, hogy hű-de-japán mindenki, és szerintem hasonlít Motokóra. (Ez a "nem áll jól neki a fekete haj" típusú cucc, amit említettek páran, kicsit hülyeség. Azért nem áll jól neki, mert nem ezt szoktátok meg rajta. Én, aki ezen a képen látta először, nem látok furcsát a kinézetében.) Ha meg jól játsza el a karaktert, én nem fogok panaszkodni. |
|
2016.05.14 19:02 / utoljára módosítva: 2016.05.14 23:41 00 / | |
|
|
Én most hallok először róla, hogy ez ilyen felháborodást váltott volna ki, őszintén szólva abszolút nem is értem. Miért várják az emberek azt, hogy egy amerikai feldolgozás megmaradjon a japán vonalon? Mikor csinált ilyet Hollywood hm... valaha? Minden kicsit is sikeres külföldi brand megkapja a maga (általában szarabb) amcsi remake-jét, az emberek mégis azt kajálják be, nem az eredeti európai meg ázsiai filmeket. Ehhez képest kicsit ezt álszentségnek érzem, főleg hogy a nagyközönség általában a japán feldolgozásokat küldi el melegebb éghajlatra, és egy amcsi filmért sír.
Ráadásul ez az indoklás, hogy Motoko japán nemzetisége szerves része a történetnek, teljes légből kapott hülyeség. Mikor szólt a GitS a japán világnézetről, kultúráról és értékrendről? Pont azért volt érdekes mert egy olyan világképet mutatott amit előtte semmi, és az lehet hogy távol áll az amerikaitól, de a japántól is. Nem hittem a szememnek mikor olvastam ezt a "hozzáértő blogger" véleményt, ha valaki mond nekem EGYETLEN olyan dramaturgiai momentumot vagy történeti szálat aminek fontos része az hogy Motoko japán, és ez semmiképpen nem lenne lecserélhető arra hogy amerikai, akkor emelem kalapom. Persze a sztori komolyan foglalkozik a helyi politikával, de egy sci-fiben ezt ugyanúgy át lehet ültetni más helyszínre is. Aki meg azért nézte a sorozatot vagy a filmet, merthogy az őrnagy de jól néz ki, annak őszinte részvétem, valószínűleg sokat felfogott a mondanivalóból. Szerintem Johansson ideális a szerepre, nem tartom olyan nagy színésznek mint amennyire körül rajongják manapság de azért nem is rossz, és legyünk őszinték: az őrnagy önkifejezési eszköztárát visszaadni nem egy oscar-díj esélyes színészi munka. Én inkább attól félek hogy lebutítják egy akció filmmé, és a mélyebb mondanivaló háttérbe szorul, de ne legyen igazam. Kíváncsian várom. (A videót amúgy érdemes megnézni, nagyon érdekes dolgok hangzanak el a filmgyártásról, még ha csak dióhéjban is.) |
|
2016.05.14 19:07 00 / | |
|
|
Ezek után a Lucy nekem amolyan helyzetfelmérésnek tűnik, hogy miként reagál a közönség, mert van (lesz) pár hasonlóság a két film között.
Ettől függetlenül várom. Abba a kisebbségbe tartozom, akit nem nagyon szokott érdekelni, hogy kit osztanak be milyen szerepbe, addig, amíg maga a film, sztori, látvány, karakterek, stb. (melyik filmnél melyik a fontos) stimmel. |
|
2016.05.14 19:08 00 / | |
Offline
|
|
Rabit-junk írta: Sokak kérdésére itt a válasz. Miért Scarlett Johansson volt a választás. Bár az aeon flux egy hatalmas bukta volt. Igen és a sötét haj rettenetesen áll neki.SPOILER! Charlize Theron éppenséggel nem rossz fekete hajjal, de mi köze mindennek Johanssonhoz? Amugy nem a hajszinével van a baj, az egész megjelenése röhejes Gits karakterként, főleg a kép alapján. Johanssont legtöbbször csak eyecandynek rakják be valami agyatlan popcornmoziba, színészi kvalitást még soha nem mutatott fel,szóval elég távol áll ettől a Motoko szereptől. |
|
2016.05.14 19:40 / utoljára módosítva: 2016.05.14 19:42 00 / | |
|
|
Sinesol szimplán a pl. kedvéért. Ez egy olyan mű amit egy filmben bemutatni lehetetlen. Ráadásúl megint egy nulla eredménnyel záródó ötlettelen valami lessz. A két színésznő hasonlóan csak mutogatni jó.
|
|
2016.05.14 20:04 00 / | |
|
|
Ez egy animeadaptáció ugye? Az animékben mindenkinek b@szottul nagy szeme van, tehát elég ha a színésznek nagy a szeme! Mila Kunist jelölöm a főszerepre!
|
|
2016.05.14 20:19 00 / | |
|
|
Egy Ghost in the Shell filmet, egy alapvetően japán filmet egy amerikai rendez?Ráadásul az aki a BeSZERvezve című filmet és az Erő Krónikáját is elkövette?
Ráadásul Scarlett Johansonnal a főszerepben? Köszönjük Naruto, de megbuktál. |
|
2016.05.14 21:52 00 / | |
|
|
Felröppentek olyan hírek is, hogyha nagy lesz az ellenállás Scarlett Johanssonnal szemben, akkor a már elkészült filmben, utólag CGI-vel Johansson arcát "ázsiasítani" fogják. Bár ez szerintem kamu.
|
|
2016.05.14 22:19 00 / |