Téma: Ismerkedés :P (csak könnyedén!)
munkatárs
|
Offline
|
Ez elég érdekes! És mire jutottál a doga végére érve? Mit lehet megállapítani e dolog kapcsán? Hol szeretik, hol nem? (Mindenféle népek tetoválásai vagy csak európai, vagy csak ázsiai, stb.?)
|
|
2016.05.12 19:00 00 / | |
|
|
Hmm pont jókor kérdezed mert a konklúziót írom. .
Nos általánosságban vizsgáltam a tetoválásokhoz kötött funkciókat, főként európai, de a törzsi művészet kapcsán is. ( megemlítem a horimono tetoválásokat, de japán egy külön szakdolgozat téma lenne,arról meg nem is beszélve, hogy az ottani társított funkciók nem igazán térnek el a nyugati vagy más társadalmak, tetoválásaitól az egyetlen kirívó jellemzője a kulturális kontextusa viszont ehhez mélyre menően kéne ismernem az Edo a Kofun, a Jajoi és a kortárs japán társadalom szövetét és a testhez rendelt konvencióit, ezért a hangsúly azon a formai jellemzőn van ami a nyugati tetoválás kultúrába átkerülve létrehozta azt vizuális világot amit maa modern tetoválás jelklemzőjének tartunk.) Nehezen tudnám röviden megfogalmazni, a dolgozatomat, a lényeg, hogy mivel egy arcaikus szokásról beszélhetünk ami az emberiség számtalan kultúrájában jelen van és volt. annyit meghatározhatunk ebben a tágnak tűnő témában hogy a tetoválásoknak 3 értelmezési tartománya vanez a 3 elválaszthatatlanul jelen van minden jellegű tetovátumban. 1 testkép javító funkció 2, közlő funkció 3. perszonális kötődés (és jelentés társítás) (egy negyedik funkciónak lehetne a mágikus jeélentés társítást felvonultatni, de ez nem minden esetben van jelen, főként a törzsi tetoválások bírnak ilyen jelentéssel, továbbá nynugaton a bányász közösségek tetoválásai.) Ha ilyen módon nézzük a tetoválás formailag változott viszont a jellegzetes funkciói változatlanúl, kötődnek az eljáráshoz. Na mindegy állati nehéz röviden fogalmaznom a témában mert nem egyszerű egyszerre kell kultúr antropológiai, pszichológiai és iparművészet theoretikai szempontból gondolkodnom (mivel a tetoválás egy díszítő művészet, aminek a kulturális jelentéstartamai a mesterséges testkiegészítés mivolta miatt rendkívül struktúráltak. De minden esetben kötődnek egy társadalom testről alkotott gondolkodásához akár annak konvencióit elfogadva akár tagadva azt.) A lényeg, hogy mélyebb mint a tanyasi kút. (Csak egy kis érdekesség a magyar tetoválás kultúráról, nem a nyugati tengerészek vagy egyebek hozták be az országba már itt volt a tetoválás szó megjelenése előtt is mivel a balkáéni népcsoportok főleg a bosnyákok népi iparművészetébe tartozott, bár hozzánk feltehetőleg a török birodalom korában került, és meghonosodott a paraszti kultúrában, a városi tetoválások viszont aboszolút a nyugati mintákat követték ( foglalkozás jelölő tetoválások feliratok arcképek stb.) Az hogy ezek a jelek negatív kontextust kaptak egy Charles Lobrosso nevű kriminológus és a belőle ki indult sleppnek a hibája akik meghonosították a degenerált erőszakos hajlamok és a tetoválások összemosását. Annak ellenére, hogy már saját korában is megcáfolták neves kriminológusok és pszichológusok. Persze nem foglalkozott azzal, hogy hány tisztes polgárnak van ugyanúgy tetoválása... (de komolyan úgy kell elképzeli ezt a tanulmányt mintha én megvizsgálnék 30 szkinhedet és meg állapítanám hogy 30 szkinhedből 25- tart kutyát és levonom hogy a kutyatartás összefügg a szélsőséges politikai nézetek iránti vonzódással.) na mindegy ) |
|
2016.05.13 13:58 00 / | |
munkatárs
|
Offline
|
Hű, ez nagyon-nagyon érdekes. Gondoltam, hogy mély a kút, de hogy ennyire! A börtöntetkókról írtál valamit? (Tényleg a vasmacska meg a bögyös nőci a legelterjedtebb vagy ez is csak a média miatt van így?)
Húú, igen általánosságokban beszélni tudományos körökben, az mindig oltári nagy bajokat tud okozni. Nem értem hogy lehetett ennyi esze annak a kriminológusnak. A magyar tetoválásokról tudnál bővebben mondani nekem valamit? Hoztunk magunkkal valamiféle ábrázolásokat K-Ázsiából vagy inkább a török ábrázolásokat vettük át? Ha jól rémlik, nálunk főleg a növényi motívumok terjedtek el iparművészetben, nem az állatosok. Van valamilyen írásos vagy rajzos emlék régi magyar tetoválásokról? Vagy ezt így már nagyon nehéz megmondani, hogy melyik ábra honnan jött? És maga a szó, hogy "tetoválás", honnan ered? Előtte milyen szót használtunk? Milyen testképjavító funkciókra gondoltál? Ha valakinek túl nyúlánk volt az arca, kapott keresztbe egy csíkos tetkót? Bocsi, hogy téged faggatlak, de az a kemény 2 tetováló emberke, akit ismerek, nem ezen a téren mozognak otthon. Meg én roppant kíváncsi fajta vagyok... |
|
2016.05.13 14:17 / utoljára módosítva: 2016.05.13 14:17 00 / | |
|
|
Érdekes. Atöbbi sztornó. Mert még fölismer valaki engem.
|
|
2016.05.13 14:31 / utoljára módosítva: 2016.05.13 14:47 00 / | |
munkatárs
|
Offline
|
Rabit-junk írta: Érdekes. Atöbbi sztornó. Mert még fölismer valaki engem. |
|
2016.05.13 14:52 00 / | |
|
|
Ez egyéntől függ és kortol, de az magassági aklimatizációs időtöl is függ. Van akinél már 3000 m-nél előfordúl és valaki meg megmássza az everestet, de egy biztos a legfontosabb a kiválló fizikai kondíció. Egyéni rekordom Moldoveanu 2544 (Románia), Csapat mászás Gerlachfalvi csúcs 2654 (Szlovákia).egy kis reklám a csapat támogatónk a PETZL. Egy hét múlva 10 napra megyünk. A szabimat már oda is tettem.
|
|
2016.05.13 15:34 00 / | |
munkatárs
|
Offline
|
Fent jártál a Kárpátok tetején? Hűűűű, mennyi minden van arra (is)! Hm, jó időtöltés...
|
|
2016.05.13 15:59 00 / | |
|
|
Reki viszont a magasság megtévesztő. Még 3000 m alatt is gyorsan válltozhat az idő. Mikor ott voltunk akkor 2 órával később a Lengyel csapatot egy zuhé kapta el mi meg még napsütésben jöttünk visszafelé. Viszont télen nem szabad mászni. Csak annak aki nagyon tapasztalt. Mi nyáron voltunk, de ez a világ viszonylatban alacsonynak tűnő hegy is tud meglepetéseket okozni. Ha a vad világot ez alatt a farkasokat és a medvéket nézem akkor ezek nehezítő tényezők lehetnek.
|
|
2016.05.13 16:13 00 / | |
|
|
Reki írta: Hű, ez nagyon-nagyon érdekes.Mosolyog Gondoltam, hogy mély a kút, de hogy ennyire! A börtöntetkókról írtál valamit?Kuncog (Tényleg a vasmacska meg a bögyös nőci a legelterjedtebb vagy ez is csak a média miatt van így?)Húú, igen általánosságokban beszélni tudományos körökben, az mindig oltári nagy bajokat tud okozni. Nem értem hogy lehetett ennyi esze annak a kriminológusnak.Nem néz oda A magyar tetoválásokról tudnál bővebben mondani nekem valamit? Hoztunk magunkkal valamiféle ábrázolásokat K-Ázsiából vagy inkább a török ábrázolásokat vettük át? Ha jól rémlik, nálunk főleg a növényi motívumok terjedtek el iparművészetben, nem az állatosok. Van valamilyen írásos vagy rajzos emlék régi magyar tetoválásokról? Vagy ezt így már nagyon nehéz megmondani, hogy melyik ábra honnan jött? És maga a szó, hogy "tetoválás", honnan ered? Előtte milyen szót használtunk? Milyen testképjavító funkciókra gondoltál? Ha valakinek túl nyúlánk volt az arca, kapott keresztbe egy csíkos tetkót? Bocsi, hogy téged faggatlak, de az a kemény 2 tetováló emberke, akit ismerek, nem ezen a téren mozognak otthon. Meg én roppant kíváncsi fajta vagyok... akkor sorjában: Igen írtam az orosz börtön tetoválásokról, bár az egészen más mint a nem szeparált közösségek tetoválásai, mivel ott egy tetoválás egyszerre jelzi, hogy a börtön hireharchiában hol foglalsz helyet és egyszerre lehet utalás az előéletedre, (itt magán és bűnözői is) (egyes esetekben konkrét utalások a btk-valamelyik paragrafusára.) Arról meg nem is beszélve, hogy a rabok minden tulajdonuktól megfosztott marginális élethelyzetbe vannak kényszerítve emiatt, az egyetlen tulajdonuk amit birtokolhatnak a testük így azt használják médiumként. Lobrosso, pedig a 19. században élt, szerintem ezzel meg van magyarázva a hülyesége, bár nincs indokolva! (Amiket említettél motívumok álltalánosak bár a kompozícióban felhasznált attribútumok határozzák meg a jelentésüket, legalább is a nőalakoknál, a vasmacska egy tengerész tetoválás és ezek a figurák a mai börtönökben nemtudom de az old school stílusban vagy egy new school de tradícionális kompozícióban is előfordulnak ma is, de ma már rendkívül tág és struktúrált atetoválás kultúra, amit nem lehet összehasonlítani a régi korokkal) A magyarországi tetoválások főkélt a boszniai keresztényektől eredhetnek bár ez csak részlegesen van feltérképezve. A motívumokat pedig a magyar paraszti kultúrában a népművészetből vették, és gyakran használták rá a veretett cifrázott kifejezést de álltalában a mintáról nevezték el. Az előtte használt tetoválásokról nem tudunk semmit, de számos kis ázsiai és európai törzsnek voltak jellemző tetoválásai. Továbbá a testkép javító funkció azt jelenti, hogy a felfogott tested ami álltalában nem egyezik a belső ideális testkonstrukcióddal mivel a testünket idegen tárgyként fogjuk fel és elválasztjuk az énünktől mint a gondolkodó, és a biológiai lényt. Ezért formályuk a testünket ruhákkal ékszerekkel edzéssel stb. hogy olyan testet kreáljunk ami kifejezi a belső elképzelésünket magunkról, és megjeleníti a személyiségünket ennek mentén a tetoválás is ezt a biológiai objektumot egyéníti a viselő számára megfelelővé, vagy legalábbis olyan kultúrális testé amivel azonosnak érzi önmagát. Ha úgy teszik szépnek érezheti a megjelenését. Nem szabad elfelejteni, hogy a test egy társadalmi eszköz amivel pozícionáljuk magunkat, az emberi értelemben vett világban. ennyi remélem kielégítő |
|
2016.05.13 16:28 / utoljára módosítva: 2016.05.13 16:31 00 / | |
munkatárs
|
Offline
|
Gyú: Szerintem sem indok a "régen élt" kifejezés. Az észt sem ma találták fel.
Nagyon sok mindent írtál sok-sok érdekes dologról. (Elég lesz minderre egy szakdolgozat?) Nagyon szépen köszönöm! Rabit-junk: Hm, igen, a felhőnek is van vége. Köszi az infókat! Ah, medvék! Ukrajnában van egy nemzeti park (Szinevéri NP), ahol az alkoholista medvéket gyógyítják ki a függőségükből... A sok turista fent piál, jön a medve, persze, hogy mindenki megijed, és eloldalog onnét. A medve pedig megissza kenyeret, és odaszokik. |
|
2016.05.13 16:43 00 / |