Mi az ázsiai képregény? Hát a manga!
Mondanák sokan. Pedig nemcsak manga van. Van például koreai manhwa és kínai manhua. De valahogy ez a két kistestvér mindig eltörpül a nagy szumóbirkózó mögött. Talán azért, mert az ő kultúrájukban nem volt sose annyira masszív tömegmédium a képregény, mint Japánban.
Ám Korea még ennek ellenére is okoz meglepetéseket.
Az utóbbi időben tűnt fel, hogy a japánokat lekörözve céloz be olyan piaci réseket, ahol egyre csak erősödik a Made by Korea márkajelzés.
Volt egy több milliós nézettséget hozó Gangman Style-juk, világszerte tinilányok és fiatal nők sokasága olvadozik a pop csillagaiktól – ha nem tudod, mi az a Girls’ Generation, vagy a Shinee, akkor van mit bepótolnod. Televíziós drámáik, amikben mindig meghal valaki, de legjobb esetben is halálos beteg, a gyengébbik nem egyik kedvenc stresszoldó síró terepe. És ha már a koreai popsztárok annyira el tudnak minket bájolni a babaszépségükkel és az ártatlan stílusukkal, akkor a koreai divat a következő must follow elem. Álljon itt a Leneys webshop példaként, ami globálisan teszi lehetővé azt, hogy a legújabb koreai trend szerint öltözzünk.
Így olvasva elég hosszú ez a lista, ugye?
De jön is a következő wow-faktor.
Japán számtalan dolgot kisajátított már magának az ázsiai képregények terén, például a grafikai stílust, a változatos műfajokat, a hentait és még sok minden mást. De a koreaiak előjöttek valami újjal: a webtoonnal.
A webtoon egy kimondottan internetes publikálásra kitalált webképregény forma, ami 2003 körül futott fel Dél-Koreában. Formájában annyiban különbözik a mangától, hogy egy fejezete egy hosszú, színes képre kerül fel és az olvasás könnyítésére neked csak görgetned kell lefele az oldalt – olyan ennek a logikája, mint a Facebook hírfolyamnak. Kevés szöveg, gyönyörű képek, és percekig tartó scrollozás a lényeg. És persze minden képkocka digitálisan készül.
A koreaiak a képregény-piacot ezzel a formátummal hódítanák meg. Egy keleti képregényre ugyanis, legyen akár szó egy látványosan más rajzolású koreai kiadványról, előbb mondaná egy kívülálló, hogy manga, semmint hogy manwha – kicsit nyelvgabalyító szó is egyébként. Másrészt, a manwha kifejezés nagyon hasonlít a mangára, így lehetetlen elvonatkoztatni azt a japán képregénytől.
A webtoon ellenben ritkán használt és egyedi is. Ha meghalljuk, a koreaiakon kívül más nemzethez nem igen tudjuk társítani.
Íme egy koreai webtoon portál angol nyelvű aloldala. Ez a http://comic.naver.com/ , ahol a hivatalos fordítása található meg pár népszerű webtoonnak.
Egyedi formátum, pipa. Mi legyen a következő lépés?
Koreában milliárdos biznisz lett a webtoon, már élőszereplős adaptációk sorát készítik belőlük. Erre példa a háborús-kémes Secretly Greatly című alkotás, vagy a romantikus-dráma, a Her lovely heels. Korea azonban a nagyvilágnak is megmutatná magát, ehhez a legfontosabb lépés pedig az, hogy angol nyelven terjessze el a webtoon formátumot. Be is törtek hát az amerikai képregény piacra, de nem akárhogyan!
Angol nyelvű webtoon bárkinek
2012-ben egy ingyenes, webtoonokat is megosztó oldalt készített egy kaliforniai székhelyű, de koreai érdekeltségű startup, a neve: Tapastic.
Ez egy képregényalkotóknak és képregényolvasóknak készült rendszer, ami lehetőséget ad arra, hogy az amerikai piacot domináló szuperhős képregények mellett megmutathassák magukat más rajzolók is. Más stílusok, más műfajok. Mindezt webtoon logikára építve, webre és mobilra optimalizálva. Lényegében egy online publikációs és olvasói felület ez, amit bárki igénybe vehet ingyen, miközben a koreai webképregény formát népszerűsíti.
Ezt kapják a képregényalkotók
Talán a legjobban az Anime Addicts példáján lehet szemléltetni az oldal érdemeit. Ugyanis a Tapastic, ugyanúgy mint az AA, elérhetővé teszi az amatőr képregényrajzolók műveit. Ez egy ingyen reklám a művésznek, aki egy eleve nagy látogatottságú oldalon kap lehetőséget a figyelemre és gyűjthet magának rajongókat. Másrészt, az AA hírt is ad az alkotó új megjelenéseiről, ezt a Tapastic a profilodba való bejelentkezéskor jelzi, sőt, emailt is küld róla. Mindkettő platform lehetővé teszi alkotói profilok létrehozását és az alkotó művei közötti ugrálást, illetve kedvenceidet olvasólistádhoz is hozzáadhatod.
Amiben a Tapastic több: a képregényrajzolók kereshetnek pénzt a munkájuk ingyenes feltöltésével.
Természetesen ezt azért teheti meg a Tapastic, mert óriási összegeket nyomnak bele olyan szponzorok, mint az első és vezető koreai webtoon portál, a Daum – pontosan 2 millió dollárt adott a fejlesztésekre 2014 januárjában. A Tapastic komolyságát mutatja, hogy alapítója, Chang Kim, a Blogger nevű Google blogszolgáltatás termékmenedzsere volt 3 évig, és dolgozott a Samsungnál is. A Tapastic startupként 2012-ben 750 ezer dollár támogatással nyitotta meg a kapuit.
És hogyan működik pontosan a pénzszerzés? A képregényalkotók kétféleképpen kereshetnek: 1) a rajongóik támogathatják őket egy jelképes összeggel havonta egyszer, 2) a szponzorok reklámokat helyezhetnek el a releváns képregényeknél és a reklámbevétel 70%-át a művész kapja. Mindezt pedig statisztikai adatokkal támogatják meg a fejlesztők. A képregényrajzoló ugyanis láthatja, hogy műveit hányan olvasták, mennyire népszerűek azok, és ennek függvényében kap reklámbevételi lehetőséget.
A nyitóoldalon a legnépszerűbb képregényeket mutatják be, és figyelemre méltó alkotókat is kilistáznak. Nagyobb kép: link
Így néz ki egy olvasólista a profilodnál. Láthatod mikor frissítették utoljára a képregényeket és hogy van-e éppen új fejezet belőlük. Nagyobb kép: link
Ilyen egy képregényrajzoló profilja. Bal oldalon a profilkép, a feliratkozók száma látható, és a támogatási lehetőség is itt van. Középen a rajzoló kommentjei és frissítései olvashatók, jobb oldalt pedig a munkái és támogatói vannak. Nagyobb kép: link
Ezt kapják a képregényolvasók
A Tapastic oldalán feliratkozhatsz a kedvenc alkotóid profiljára, népszerűsítheted őket a közösségi médián (van Facebook, Twitter, Google+, Instagram stb. megosztási lehetőség), és mindig kapsz emailt a rajzoló újonnan feltöltött munkáiról, az új kommentjeiről, illetve a nap képregénye is mindig a postaládádban vár. Másrészt, működik egy fórum, ahol kibeszélheted kedvenc képregényeidet másokkal, felteheted technikai kérdéseidet, rajzolóként tippeket kérhetsz.
Ami érdekes, hogy a képregényrajzolók meghatározhatnak olyan összeghatárokat, amik után egyedi tartalmakat kaphatsz, mint támogató. Például én, mint alkotó, beállíthatom, hogy ha 10 dollárt utalsz át nekem, akkor kapsz tőlem ajándékba egy dedikált posztert. Ezt az összeget persze nem kell egyben átutalnod. A 10 dollár úgyis összejöhet, hogy 10 hónapon keresztül fizetsz havi 1 dollárt nekem.
A hasonló tematikájú képregényeket egy csokorba gyűjtik az oldalon, így könnyítve a böngészést az olvasónak. Emellett vannak tipikus listázási módok is, mint legnépszerűbb, legutóbb frissített, vígjáték, akció stb. Nagyobb kép: link
De ha jobban szeretünk egyesével megnézni minden képregényt, akkor az adott képregény oldalán is feliratkozhatunk. Bal oldalon ki van listázva a képregény összes fejezete, amik között kedvünk szerint ugrálhatunk. Itt nincs hagyományos képregény-lapozós megoldás, csak lefele kell görgetni ahhoz, ha a képregény újabb fejezetére vagyunk kíváncsiak. Nagyobb kép: link
Feliratkozhatunk egyszerre több képregényre is. Ha egyfajta tematika jön be, mint most nálam a szörnyek és emberek, akkor az ide besorolt összes képregényt követhetem egyetlen kattintással. Nagyobb kép: link
Miért volt okos ötlet a Tapastic?
Amerikában – és úgy egyébként a világon – kevés megélhetési és nyilvánosság elé lépési lehetőség adatik meg az indie képregény-művészeknek. A deviantART, vagy a Tumblr persze jó kezdet a munkánk megmutatására, de nem kimondottan képregényolvasásra kitalált felületek. A Tapastic pedig innovatív módon egy internetezési szokásainkhoz alkalmazkodó felületet fejlesztett ki a webtoon logikára alapozva. Az ötlet újszerű, nagyon koreai, de egyúttal lehetővé teszi azt, hogy az amatőr alkotókat pénzzel támogassák a rajongók.
Ha jobban ismernek, szívesebben támogatnak anyagilag is.
Kevesen tudják ma, hogy az email a legjobb és a legfontosabb módja annak, hogy közel kerüljünk másokhoz. Miért? Mert mélyebb elköteleződést teremthet, hiszen általában arról akarunk elsőként hírt kapni, ami tényleg érdekel minket. A közösségi médián csak elvész az információ, a rajongóidat egyre kevésbé tudod elérni, ráadásul személytelenebb kommunikációnak is tűnik, még egy egyszerű oldal frissítésről szóló bejegyzés is. Éppen ezért lenne jó, ha a képregényeket készítők is használnák a levelezési listákat. A Tapastic pedig ebben segíti őket, sőt, tálcán kínálja a lehetőséget.
Kíváncsi vagyok, hogy ezek után meddig jut el a Tapastic. 2014 január óta a külföldi tech sajtó (például a Techcrunch) nem szentelt az oldalnak nagyobb figyelmet, de érdekelne, hogy milyen sikerrel működik a támogatórendszere és a még beta fázisban lévő hirdetési rendszere. A kezdeményezés jó, de még meglátjuk, hogy sikertörténet lesz-e, vagy sem.
Köszönet Sz. Cs.-nek, hogy megismertetett a Tapastic oldallal, ami e hír megírására késztetett.
Téma: [2014.09.14] Korea az amerikai képregénypiacon
|
|
Érdekesnek hangzik a dolog, majd ha lesz lehet megnézem.
Én erre azt tudom mondani, hogy manwhat kutyát nem érdekli, ezért valahogy fel kell dobni a műfajt, a manga erre nem szorul rá. Marco én nagyon ajánlom mangakat, egy külön világ emellett az anime csak a manga népszerűsítése, ezért sok esetben csak paraszt vakítás maga az anime, hogy az emberek megvegyék a mangat. D.I.C.E amúgy amerikai rajzfilm (nincs semmi köze Koreához), én nem nevezném animenek, még akkor sem ha rendezője japán. Amúgy sem vagyok túlzottan korea párti, inkább műszaki téren. LG vagy Samsung, de zenéjük pocsék, igazi gépinyálzene, BSB, N'Sync, csak itt még maga a nyelv is pocsék, ellenben a japán egy szép nyelv, ami bár keleti, még is Európára emlékeztet. De mondjuk koreai musical dalokat hallgattam már, tekintve hogy az egyik kedvenc műfajom az egész jó, sőt van ami tetszett is. Bár az tény, hogy vannak jó koreai sorozatok a Palota ékköve pl. magyar szinkronnal teljesen vállalható a sorozat. Koreai koprodukció meg tökéletesen igaz, erre jó példa hogy Fairy Tailt koreaik csinálták amíg el nem ment szünetre, vagy Lena Park ill. Younha az egyikük opening, a másik ending számot énekelt japánul. Ezzel pl. nincs bajom egyáltalán, sőt szeretem is ezeket a számokat. |
|
2014.09.15 13:38 / utoljára módosítva: 2014.09.15 13:40 00 / | |
Offline
|
|
A koreai előrenyomulásról (popkultúra terén) nem rég láttam pont egy pár perces interjút: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-28861625
Érdekes, hogy a kormány tervezése és a magánszektorral való együttműködése áll az egész mögött, már két évtizede. Tőlük lehet tanulni az biztos. Ez a Tapastic meg jó kis oldalnak tűnik. Egyelőre még csak néhány műbe lapoztam bele, mondjuk abból talán egy ha jónak tűnik. |
|
2014.09.16 1:11 / utoljára módosítva: 2014.09.16 1:13 00 / | |
|
|
Girls` Generation számai egész jók bár eddig nem tudatosult bennem ,hogy dél-korai lánybanda, zeneileg kellemes hallgatható.
A képregényeket meg majd megnézem ,bár inkább a nyugatiasabb webcomic vagyok szokva. |
|
2014.09.16 11:19 00 / | |
|
|
Marco írta: ezért lesz ennek az egésznek áttörő sikere mert "általánosabb" réteget szólít meg.Igen! Pont ez az alapítók célja. Nagyon jól megfogtad! tomoya8 írta: Érdekesnek hangzik a dolog, majd ha lesz lehet megnézem.Én erre azt tudom mondani, hogy manwhat kutyát nem érdekli, ezért valahogy fel kell dobni a műfajt, a manga erre nem szorul rá. Hát szerintem ez túlzás. Pl. itthon futott az Árnybíró és megy még a Vízisten mennyasszonya is, mindkettő nagyon erős koreai képregény és népszerű is. Franciaországban majdnem egy arányban voltak kirakta a koreai alkotások a japánnal, amikor conon jártunk. Amagiri írta: A koreai előrenyomulásról (popkultúra terén) nem rég láttam pont egy pár perces interjút: http://www.bbc.com/news/world-us-canada-28861625Érdekes, hogy a kormány tervezése és a magánszektorral való együttműködése áll az egész mögött, már két évtizede. Tőlük lehet tanulni az biztos. Ez a Tapastic meg jó kis oldalnak tűnik. Egyelőre még csak néhány műbe lapoztam bele, mondjuk abból talán egy ha jónak tűnik. Érdekes, köszi az infót! ViharTáncos írta: Girls` Generation számai egész jók bár eddig nem tudatosult bennem ,hogy dél-korai lánybanda, zeneileg kellemes hallgatható.Egy-két számuk nekem is bejön, de feltűnt, hogy egy idő után kicsit ismétlődnek. |
|
2014.09.16 12:53 00 / | |
|
|
Nagyon örülök a koreai cikknek! Nagy koreai drama fan vagyok. Éppen aktuális hogy a koreaiak remakelik a Nodame Cantabile. Október elején kerül sugározásra KBS2 csatornán és Tomorrow Cantabile címen fog futni. Elég nehezen találták meg a színésznőt aki Seol Nae Il-t fogja játszani több színésznő is visszautasította többek között Girls Generation Yoona is.
Itt a link a drámához: http://www.koreandrama.org/?p=36414 |
|
2014.09.21 0:59 00 / |