Ugyan sok japán ember az animeiparban szerzett állást álommunkának tekinti, ám azok, akik "szerencsések" ahhoz, hogy állást találjanak ezen a területen, hamar szembetalálják magukat a kegyetlen valósággal. Mára már az ipar vezető figurái is arról beszélnek, hogy a helyzet tarthatatlan és egyre nehezebb tartós munkaerőt találni köszönhetően az alacsony fizetéseknek és hosszú munkaidőnek.
A japán NHK televízióadó Close-Up Gendai+ műsorának június 6-án sugárzott epizódja az animeipar árnyékos oldalát mutatta be, ahol a műsorvezetők Irie Yasuhiro rendezővel(Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Code:Breaker), és a Toray Corporate Business Research megbízottjával, Atsumi Naokival beszélgettek. Szóba kerültek többek között az anime stúdiók pénzügyi problémái és bemutatták az animátorok átlag alatti munkakörülményeit is.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
Az animés piac jelenleg egy közel 2 billió jenes (körülbelül 5 billió forintos) üzletág, de az anime stúdiók, és maguk az animátorok ennek csak a töredékéből részesülnek. A profit nagy része az úgynevezett production committee-hez (gyártásért felelős bizottság) vándorol.
A piros oszlopok jelképezik az animeipar éves profitjának változását, míg a kis sárga oszlopok az anime stúdiók részesedését ebből a haszonból. Ez a különbség a production committee jellegéből származik, amely olyan vállalkozások csoportja, amelyek egy anime finanszírozására állnak össze. (pl.: light novel/manga/VN kiadók, külföldi/hazai anime kiadók és forgalmazók, zenei stúdiók, gyerekjáték gyártók, stb.) Teszik ezt többek között azért is, hogy megosztva a kockázatot, így minimalizálják a veszteségeiket, ha az adott anime nem lesz sikeres. Mivel a bizottság tagjai birtokolják a szellemi tulajdonjogokat, valamint az értékesítési és terjesztési jogokat, az animékből származó nyereség nem ér el igazán a stúdiókhoz. Az pedig ritka, hogy egy animációs stúdió bizottsági tag legyen. Legtöbbször a stúdiót csak megbízzák az anime gyártásával anélkül, hogy bármi beleszólása lenne a sorozatba.
A műsor szintén beszélt az animátorok, azon belül is a köztes kulcskocka animátorok munkakörülményeiről. Kulcskockát (keyframe) akkor használnak, ha valami nagy változás következik be az animációban két kép között, ami lehet akár irány-, szín-, sebesség vagy látványváltozás is. Tehát a kulcskockák úgymond mérföldkövei az animációnak, és minden animációnál az egyik legfontosabb dolog a kulcskockák helyének helyes megválasztása. A köztes kulcskocka animátorok feladata pedig az ezen kulcskockát közötti képek megrajzolása, hogy megteremtsék a mozgás illúzióját.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Egy harmincperces munkához több, mint 3000 illusztráció szükséges. A köztes kulcskocka animátorok pedig körülbelül 200 jent (~500 Ft) kapnak képenként és nagyjából 20 ilyen illusztrációt képesek elkészíteni naponta. Ez pedig azt jelenti, hogy csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak.
A másik probléma a munkaórák száma. A Japan Animation Creators Association (JAniCA) 2015-ös jelentése szerint az animátorok átlagosan napi 11 órát dolgoznak, és egy hónapra csak négy szabadnapot kapnak.
A műsorban mutattak egy gyártási folyamatok előrehaladásáért felelős embert, aki fél évvel a munkába lépése után kilépett munkahelyi depresszió miatt az állásából. Ő egy naplóban vezette munkavégzésük idejét. A feljegyzései szerint több mint 100 órát dogoztak túlórában egy hónapban.
Két problémára is felhívták a figyelmet, ami komolyan érinti a stúdiókat: az egyik, hogy a dolgozók csupán 15%-a a teljes munkaidőben foglalkoztatott, a másik pedig, hogy hiány van azokból az "üzlethez értő" emberekből, akik segíthetnének abban, hogy jobban tudják monetizálni a dolgokat.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
A műsor azért pozitív példákkal is előállt. Kiemelték például a Polygon Pictures-t (Knights of Sidonia, BLAME!), mint jobban működő stúdiót. A CGI animácókra fókuszáló cég költséghatékony üzleti modellje mellett arra biztatja a dolgozóit is, hogy este 10 után már ne maradjanak bent.
Téma: [2017.06.17] Az animeipar sötét oldala
adminyon
|
|
Hír dátuma: 2017.06.17. 16:13
|
|
2017.06.17 16:13 00 / | |
moderátor
|
Offline
|
Köszönöm, ez érdekes volt. Sok dolgot megmagyaráz ez a fajta működés a manapság készülő animék gyengeségei, és gyakori sablonosságai és egyéb már többször tárgyalt probléma közül is.
|
|
2017.06.17 16:20 00 / | |
|
|
Érdekes hír volt, az egyetlen dolog ami meglepett az a gyártó stúdiók alacsony részesedése. Mondjuk azért a Polygon Pictures-nek könnyebb dolga van a CGI-vel, mint a rajzolt animékkel, nem csoda, hogy így ők hatékonyabbak.
Mellesleg nem akarja valaki az egész interjút feliratozni, szívesen végignézném. |
|
2017.06.17 16:28 00 / | |
|
|
Köszi a hírt, tényleg érdekes volt.
Igen, a mai animék legtöbbje tényleg gyenge, és ha ez így folytatódik, akkor még gyengébb lesz. Remélem ez nem fog "csődhöz" vezetni, és valahogy találnak megoldást ezekre a problémákra. |
|
2017.06.17 16:28 00 / | |
|
|
Ebben a műsorban volt Takamatsu Shinji- sensei is, aki ugye animerendezőként nagyon részletesen levezette, milyen anyagi gondokkal találják magukat szemközt egy-egy sorozat legyártásánál. Az azért volt érdekes, mert ugye ő rendezőként, ráadásul olyan rendezőként, aki adaptáción, illetve original, saját művön is dolgozott, mélyen belelát. Twitteren is szokott néha mesélni egy-egy ilyen esetről, és hát milyen, mikor a saját bőrén is érzi.
|
|
2017.06.17 16:50 00 / | |
|
|
Köszi a cikket, érdekes volt!
Ezen mondjuk fennakadt a szemem: "csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak" Én örülnék, ha 250.000 Ft-ot kereshetnék, nem lenne egy szavam se. Persze, ott nyilván másabbak a körülmények, így nekik lehet, hogy valóban kevés, nálunk azonban ez már "álomfizetés" lenne. Azért, a munkahelyemen emelkedett már párszor a fizetés, és most 150. 000 Ft körül kapunk (nem beszélve az év végi prémiumról, ami majdnem 200 ezer), de nem bánnám, ha méééég emelkedne. Szabit nekünk se nagyon szeretnek adni. XD Bár szerencsére mi mégsem annyit dolgozunk, mint a japán dolgozók, noha egyre inkább úgy tűnik, szeretnének többet is dolgoztatni, próbálkoznak már... csak nem vagyunk hülyék. |
|
2017.06.17 17:04 / utoljára módosítva: 2017.06.17 17:06 00 / | |
|
|
Aucifer írta: Ezen mondjuk fennakadt a szemem:"csak körülbelül 100.000 jenes (250.000 Ft) fizetésre számíthatnak" Én örülnék, ha 250.000 Ft-ot kereshetnék, nem lenne egy szavam se.Vigyorog Japánban hasonlóak az életkörülmények, mint nálunk. :/ Szóval ami Japánban 100 ezer yen, az olyan, mint Magyarországon kb. 100 ezer forint. Bónusz meg minden más nélkül, napi 10 órában, havi 4 szabadnappal... nem irigylem őket. De olvastam valamikor (1 hónapja talán? 2?) egy rendezővel készített interjút is, talán az ANN-en volt még. Ott a rendező is mondta, hogy ha meg akar élni egy hónapban, minimum 2 animén dolgoznia kell egyszerre. ˇˇ"" Elég durva... |
|
2017.06.17 17:14 00 / | |
|
|
JigoKuu írta: Japánban hasonlóak az életkörülmények, mint nálunk. :/ Szóval ami Japánban 100 ezer yen, az olyan, mint Magyarországon kb. 100 ezer forint.De ott a zárójelben 250 ezer Ft szerepelt, hogy kb. ennyi az a 100 ezer yen. Az meg már itt nálunk nem számítana annyira rossz fizetésnek (bár hogy tényleg jól megélhessen az ember, ennél is mehetne feljebb), de természetesen meg is jegyeztem mellé, hogy nálunk nem is annyi a havi munkaórák száma, mint a "munkamániás" Japánban. Mondjuk hazánkban is vannak olyan helyek (főleg gyárakban), ahol szeretnék kihajtani az utolsó lelket is a dolgozókból, én még örülhetek, hogy nálunk csak két műszak van, 8 óra a munkaidő, és csak az aktuális délelőttös műszaknak van kötelező túlórája szombaton, de az is 8 órában. De most pár hónapja minden héten toboroznak jelentkezőket szombat délutánra is, és sajnos mindig van is pár hülye, aki bevállalja, aminek a többséggel együtt nem örülök, mert csak idő kérdése, hogy vérszemet kapnak, és bevezetik. Márpedig tudjuk jól, hogy ez a tervük, bár próbálják tagadni, csak mi sem most jöttünk le a falvédőről. Van két leállás, a nyári és a téli, azok elviszik a szabik nagy részét, főleg nekem, mivel még csak 2 nappal több a minimális mennyiségnél, így nem sok marad, amit szabadon beoszthatnék, ámde az se megy csak úgy, mert nem szeretnek szabit kiadni. Komolyan, többször volt olyan, hogy valakinek időpontja volt orvoshoz, bement szabit kérni, és akkor azt mondják, kérjen máskorra időpontot... Ami, mint tudjuk, csak így működik a mai egészségügyben, ugyebár... 2 animén dolgozni egyszerre, azok után, ami kiderült a cikkből is, mennyi munkát jelent csak 1 elkészítése is... hát nem irigylem szegény rendezőt. |
|
2017.06.17 17:32 00 / | |
|
|
Engem inkább a billiók zavarnak a cikkben. Azok biztosan billiók és nem milliárdok? Csak mert ezt gyakran el szokták téveszteni és az angol "billion"-t a magyar billióval azonosítják, de tudtommal a kettő nem ugyanaz.
A a témához szólva, azt már jó ideje tudtam, hogy seiyuuknak, rendezőknek, animátoroknak a munkája kemény és rémesen keveset fizetnek. Naiv remény, de jó lenne, ha egyszer pozitív irányba megindulna valami változás. |
|
2017.06.17 17:38 00 / | |
|
|
Érdekes volt a hír. Lehet gyűjtést kellene nekik szervezni. A multkor Csóró yakuza most meg animátorok. Ajaj a Fuji keményen eregeti.
http://24.hu/kulfold/2017/05/24/etellopason-kaptak-a-csoro-jakuzakat-japanban/ Amúgy Aucifernek igazavan mivel a yen most 2.5876 |
|
2017.06.17 17:51 00 / |